Πριν από λίγα εικοσιτετράωρα διέρρευσε το αποτέλεσμα της διάσκεψης της Ολομέλειας του Αρείου Πάγου στην σημαντική δίκη της 26ης Ιανουαρίου που κρίθηκε το δικαίωμα των εντολοδόχων των funds- servicersνα διενεργούν δικαστικές ενέργειες κατά των δανειοληπτών και εγγυητών, όταν η μεταβίβαση των δανείων λαμβάνει χώρα με τις διατάξεις του ν. 3156/2003.
Πενήντα έξι (56) από τους εξήντα πέντε (65) δικαστές φέρονται να τάχθηκαν υπέρ των θέσεων των servicers.
Ο νομικός κόσμος υποδέχτηκε την διαρροή της απόφασης με έκπληξη, αφενός λόγω του ότι υπήρξε μία ακατανόητη σπουδή στην έκδοση της αποφάσεως , σε μόλις 9 ημέρες από την στιγμή που ολοκληρώθηκε η υποβολή πολυσέλιδων υπομνημάτων από τους διαδίκους και ως εκ τούτου εμφιλοχώρησε ελάχιστος χρόνος για την μελέτη των δικογράφων, αφετέρου λόγω του ότι παραβιάστηκε η αρχή της μυστικότητας της διάσκεψης των πολυμελών συνθέσεων των δικαστηρίων λόγω μη ευχερούς κατανόησης του σκοπού που αυτή εξυπηρετούσε.
Λαμβάνοντας, ως αληθές το περιεχόμενο της διαρροής και με την επιφύλαξη για εξαγωγή περισσότερων και ασφαλέστερων συμπερασμάτων μετά τη δημοσίευση του σκεπτικού της απόφασης της ΟλΑΠ, μία πρώτη προσέγγιση των συνεπειών της οδηγεί στην διαπίστωση της απώλειας του μοναδικού διαπραγματευτικού όπλου των δανειοληπτών έναντι των funds.
Συγκεκριμένα, από τον Απρίλιο 2022 εκδόθηκαν πλείστες αποφάσεις και των δύο βαθμίδων δικαιοδοσίας ουσίας, Πρωτοδικείων και Εφετείων της Χώρας βάσει των οποίων αναστέλλονταν η διενέργεια πλειστηριασμών, κυρίως κατοικιών, ή ακυρώνονταν πράξεις εκτέλεσης (κατασχέσεις) και διαταγές πληρωμής. Τούτο προσέφερε στον δανειολήπτη διαπραγματευτική ισχύ και την δυνατότητα να πετύχει μία ρύθμιση χωρίς να βρίσκεται αντιμέτωπος με μόνιμες παράλογες απαιτήσεις εκ μέρους των servicersγια καταβολή υπέρογκων προκαταβολών και μηνιαίων δόσεων πέρα των πραγματικών δυνατοτήτων του. Aξίζει να σημειωθεί ότι , ισχυρισμοί, ότι δήθεν οι δανειολήπτες χρησιμοποιούσαν αυτήν την νομική οδό για να αποφύγουν την πληρωμή των υποχρεώσεων τους είναι εκτός χρόνου και τόπου και προφανώς, είτε αποτελούν ένα καλοστημένο εργαλείο προπαγάνδας, είτε εκτοξεύονται από ανίδεους για την κοπιώδη προσπάθεια των δανειοληπτών, είτε πριν, είτε μετά την επιβολή κατάσχεσης, να ρυθμίσουν τα χρέη τους.
Μέγα απόδειξη ότι οι εντολοδόχοι των funds, servicers προτεραιοποιούσαν, ως επιλογή, τον πλειστηριασμό από την επίτευξη ρύθμισης αποτελεί το ναυάγιο της λειτουργίας του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών , ο οποίος μέχρι και τον Μάιο 2022 μετά από σχεδόν δύο έτη λειτουργίας παρουσίαζε εγκρισιμότητα σε ότι αφορά τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα μόλις 8%. Η συμπεριφορά τους δε, αυτή στηλιτεύθηκε και μάλιστα σε έντονο τόνο και από τον Υπουργό Οικονομικών εντός της Βουλής.
Μόνο μετά το δικαστικό μπλόκο των πλειστηριασμών που άρχισε να επεκτείνεται σε όλα τα δικαστήρια της Χώρας διαφάνηκε μία ραγδαία αύξηση, τουλάχιστον, όσον αφορά τις ρυθμίσεις μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού. Σύμφωνα με τα στοιχεία της πρόσφατης έκθεσης προόδου της Ειδικής Γραμματείας Ιδιωτικού Χρέους η εγκρισιμότητα των ρυθμίσεων από τον Μάϊο έως τον Ιανουάριο 2023, εξελίχθηκε ως εξής: εγκρισιμότητα Μαΐου 8%, Ιουνίου 25%, Ιουλίου 24%, Αυγούστου 78%, Σεπτεμβρίου 64%, Οκτωβρίου 54%, Νοεμβρίου 2022 65%, Δεκεμβρίου 2022 61% και Ιανουαρίου 2023 70%.
Το ζητούμενο πλέον, μετά την ως άνω δικαστική εξέλιξη είναι τι μέλλει γενέσθαι.
700.000 ακίνητα βρίσκονται ήδη εμπλεκόμενα με τα «κόκκινα» δάνεια. Δάνεια που ρυθμίστηκαν το προγενέστερο χρονικό διάστημα βρίσκονται σε οριακά σημεία να μετατραπούν εκ νέου σε μη εξυπηρετούμενα λόγω της 5ης κατά σειρά αύξησης των επιτοκίων. Κίνδυνος υφίσταται ακόμη και για δάνεια κανονικώς εξυπηρετούμενα από τον εκρηκτικό συνδυασμό της σοβαρής επιτοκιακής επιβάρυνσης και της σημαντικής αύξησης του κόστους διαβίωσης.
Εάν οι services εξακολουθήσουν να προκρίνουν τους πλειστηριασμούς, όπως κατά το προγενέστερο του «δικαστικού μπλόκου» αυτών, χρονικό διάστημα, τότε είμαστε μπροστά σε μία εκρηκτικών διαστάσεων πανδημία πλειστηριασμών που θα πλήξει όχι μόνο τους οφειλέτες δανειολήπτες και εγγυητές, που θα απωλέσουν την κατοικία τους, αλλά και όσους δεν έχουν καμία απολύτως οφειλή λόγω της μείωσης των τιμών των ακινήτων τους που θα επέλθει από την υπερπροσφορά.
Είναι καταφανές, ότι μία τέτοιου είδους εξέλιξη μοιραία θα οδηγήσει σε κοινωνική αναταραχή. Απαιτείται άμεσα νομοθετική πρωτοβουλία επίλυσης αυτής της διαφαινόμενης καταστροφικής κατάστασης και επιτέλους για πρώτη φορά να ληφθεί σοβαρά υπόψιν, ότι τα δάνεια ελήφθησαν με βάση συγκεκριμένα οικονομικά δεδομένα των δανειοληπτών, τα οποία ανατράπηκαν αιφνιδίως και βιαίως λόγω της δεκαετούς επιβολής μνημονίων καθώς και της υγειονομικής και ενεργειακής κρίσης που ακολούθησαν και κατέστησαν τους δανειολήπτες σε ανυπαίτια αδυναμία αποπληρωμής των υποχρεώσεων τους και σαφώς για πρώτη φορά να επιβραβευτούν και οι συνεπείς δανειολήπτες. Μόνο κατ’ αυτόν τον τρόπο θα προστατευτεί η κοινωνική συνοχή
Λύσεις υπάρχουν, πολιτική βούληση απαιτείται.
(Η Αριάδνη Νούκα είναι Δικηγόρος)
Νews ieidiseis και ειδήσεις για την Οικονομία Read More