Η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας κατέθεσε στη Βουλή το νομοσχέδιο για τον εξορθολογισμό του ασφαλιστικού συστήματος μέσα στο οποίο περιλαμβάνονται διατάξεις που στοχεύουν στην ενίσχυση κοινωνικών ομάδων που θεωρούνται ευάλωτες.
Ειδικότερα, το νομοσχέδιο – που εκτός απροόπτου θα ψηφιστεί στην Ολομέλεια στις 24 Νοεμβρίου -περιλαμβάνει ρυθμίσεις για την έκτακτη οικονομική ενίσχυση 250 ευρώ (επίδομα ακρίβειας) σε χαμηλοσυνταξιούχους, δικαιούχους αναπηρικών επιδομάτων και άλλες κοινωνικές ομάδες., καθώς και την προσαύξηση κατά 250 ευρώ i) στις προνοιακές παροχές σε χρήμα σε άτομα με αναπηρία, ii) στη σύνταξη μηνός Δεκεμβρίου 2022 καθώς και στο επίδομα κοινωνικής αλληλεγγύης ανασφάλιστων υπερήλικων.
Οι 4 άξονες του νομοσχεδίου
Όπως τονίζει το υπουργείο Εργασίας, το νομοσχέδιο εστιάζει σε τέσσερις άξονες:
Στην οικονομική στήριξη των ευάλωτων ομάδων. Στον εξορθολογισμό ασφαλιστικών και συνταξιοδοτικών διατάξεων. Στη ρύθμιση ζητημάτων αγοράς εργασίας. Την ισότητα και κατάργηση των διακρίσεων στο πεδίο των εργασιακών σχέσεων και προνοιακά ζητήματα.
Τι άλλαξε σε σχέση με το κείμενο της δημόσιας διαβούλευσης
Σε σχέση με το κείμενο που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση οι σημαντικότερες προσθήκες είναι οι εξής:
Επιταχύνεται ο χρόνος καταβολής των ποσών που θα προκύψουν από το «ξεπάγωμα» των συντάξεων την 1η Ιανουαρίου 2023, καθώς εισάγεται ρύθμιση που προβλέπει ότι η Κοινή Υπουργική Απόφαση για την αναπροσαρμογή των συντάξεων θα εκδίδεται από εδώ και στο εξής μέχρι το τέλος του έτους, λαμβάνοντας υπόψη τα στοιχεία της Εισηγητικής Έκθεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού του έτους που αφορά. Μονιμοποιείται η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά τρεις ποσοστιαίες μονάδες. Καταργούνται όλες οι επιμέρους συνταξιοδοτικές διατάξεις των φορέων που έχουν ενταχθεί στον ΕΦΚΑ για τη χορήγηση αναπηρικής σύνταξης από κοινή νόσο και δημιουργείται ένα ενιαίο πλαίσιο για όλα τα Άτομα με Αναπηρία, με άρση της διάκρισης σε «παλαιούς» και «νέους» ασφαλισμένους που προβλεπόταν μέχρι τώρα. Θεσπίζεται το πρόγραμμα της Πρώιμης Παρέμβασης για παιδιά 0-6 ετών που έχουν διαγνωστεί με αναπηρίες ή αναπτυξιακές δυσκολίες.
Τι προβλέπουν οι ρυθμίσεις για τους ευάλωτους
Με το νομοσχέδιο εξειδικεύονται οι απαιτούμενες ρυθμίσεις για την εφαρμογή μεγάλου μέρους του «κοινωνικού πακέτου» και συγκεκριμένα:
Προβλέπονται οι όροι για την έκτακτη οικονομική ενίσχυση προς ευάλωτους συνταξιούχους και ανασφάλιστους υπερήλικες καθώς και τους δικαιούχους αναπηρικού επιδόματος, Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος και Επιδόματος Παιδιού που θα καταβληθεί έως τις 20 Δεκεμβρίου. Ειδικά για τον επόμενο μήνα, η τακτική καταβολή των προνοιακών επιδομάτων του ΟΠΕΚΑ, καθώς και η καταβολή του επιδόματος γέννησης, του επιδόματος αναδοχής και του επιδόματος ομογενών θα πραγματοποιηθεί έως τις 20 Δεκεμβρίου (και όχι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μήνα, όπως προβλέπεται από τη νομοθεσία). Περιλαμβάνεται σειρά ρυθμίσεων, τα κύρια σημεία των οποίων έχουν ήδη παρουσιαστεί από το υπουργείο Εργασίας, όπως -ενδεικτικά- η μείωση του χρόνου παραγραφής μη βεβαιωμένων οφειλών στον ΕΦΚΑ σε 10 χρόνια (από 20), ο διπλασιασμός των δόσεων για πάγια ρύθμιση ασφαλιστικών οφειλών σε 24 δόσεις (από 12), η κατάργηση της ειδικής εισφοράς 1% για τους ασφαλισμένους του τ. Ταμείου Προνοίας Δημοσίων Υπαλλήλων (ΤΠΔΥ) καθώς και για τις λοιπές κατηγορίες ασφαλισμένων που δεν είναι ασφαλισμένοι στο ΤΠΔΥ και η επέκταση της «μάχιμης πενταετίας» σε όλους τους ενστόλους. Θεσπίζεται η επέκταση της άδειας μητρότητας σε εννέα μήνες (από έξι) και τα κίνητρα μετατροπής συμβάσεων μερικής απασχόλησης σε συμβάσεις πλήρους απασχόλησης. Αντιμετωπίζονται ζητήματα ίσης μεταχείρισης, όπως σχετικά με τις διακρίσεις εις βάρος οροθετικών στον χώρο εργασίας.
Μόνιμη μείωση ασφαλιστικών εισφορών
Όπως προκύπτει από το νομοσχέδιο σε σχέση με τη μόνιμη μείωση ασφαλιστικών εισφορών προβλέπονται τα εξής:
«Από την 1η Ιανουαρίου 2023 οι κρατήσεις των μισθωτών εργαζομένων υπέρ των κλάδων ή λογαριασμών της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (Δ.ΥΠ.Α), οι οποίες συνεισπράττονται από τον Ηλεκτρονικό Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.) μαζί με τις ασφαλιστικές εισφορές εργοδοτών και εργαζομένων, καθορίζονται ως ακολούθως:
α) υπέρ ανεργίας του άρθρου 32 του ν.δ. 2961/1954 (Α’ 197), περί πόρων της Δ.ΥΠ.Α., σε ποσοστό 2,40% επί των αποδοχών, το οποίο κατανέμεται κατά 1,2 % στον εργοδότη και κατά 1,2 % στον εργαζόμενο,
β) υπέρ του Λογαριασμού Προστασίας Εργαζομένων από την Αφερεγγυότητα του Εργοδότη του άρθρου 16 του ν. 1836/1989 (Α’ 79), περί Λογαριασμού Προστασίας Εργαζομένων από την Αφερεγγυότητα του Εργοδότη, σε ποσοστό 0,15% επί των αποδοχών που αφορά εργοδοτική εισφορά,
γ) εισφορά της περ. α) της παρ. 4 του άρθρου 34 του ν. 4144/2013 (Α’ 88), περί Ενιαίου Λογαριασμού για την Εφαρμογή Κοινωνικών Πολιτικών, σε ποσοστό 0,16% επί των αποδοχών, το οποίο κατανέμεται κατά 0,06% στον εργοδότη και κατά 0,10% στον εργαζόμενο και
δ) εισφορά της περ. β) της παρ. 4 του άρθρου 34 του ν. 4144/2013, σε ποσοστό 0,35% επί των αποδοχών, που αφορά εισφορά εργαζόμενου υπέρ πρώην Οργανισμού Εργατικής Εστίας (π. Ο.Ε.Ε.) του άρθρου 3 του ν. 678/1977 (Α’ 246) και της περ. Γ του άρθρου 7 του ν. 3144/2003 (Α’ 111)».
Νews ieidiseis και ειδήσεις για την Οικονομία Read More