Τα δύο αυτά αεροσκάφη είναι ηλικίας κάτω των 10 ετών, καθώς παραδόθηκαν τον Ιούνιο και τον Αύγουστο του 2013. Εκτός από ένα δοκιμαστικό αεροσκάφος που η Boeing διέλυσε το 2018, αυτά είναι τα πρώτα Dreamliners που αποσύρονται και η αποσυναρμολόγησή τους, η οποία ξεκίνησε στις αρχές Μαρτίου, πραγματοποιείται στο αεροδρόμιο Prestwick κοντά στη Γλασκώβη της Σκωτίας.
«Η αποσυναρμολόγηση τους γίνεται παράλληλα και πιθανός να διαρκέσει τρεις με τεσσερεις μήνες» λέει ο Κεν Φιτζγκίμπον Διευθύνων Σύμβουλος της EirTrade, της εταιρείας εμπορίας αερομεταφορών με έδρα το Δουβλίνο που διαχειρίζεται την επιχείρηση. «Η διαδικασία αποσυναρμολόγησης μοιάζει με γραμμή παραγωγής, αλλά είναι αντίστροφη και στο τέλος στοχεύουμε στην ανακύκλωση περίπου του 95% των αεροσκαφών».
Η EirTrade έχει προηγούμενη εμπειρία στη διάλυση νεαρών αεροσκαφών ευρείας ατράκτου, έχοντας εργαστεί σε αποσυρθέντα αεροσκάφη A380 της Singapore Airlines και της Air France, τα οποία ήταν επίσης ηλικίας περίπου μιας δεκαετίας.
«Το 787 είναι ένα πολύ νέο αεροσκάφος και είναι πιθανώς δύσκολο για τους ανθρώπους εκτός αεροπορίας να το καταλάβουν», λέει ο Λι Κάρεϊ, αντιπρόεδρος της διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων της Eirtrade, ο οποίος επισημαίνει το κόστος συντήρησης ως έναν από τους λόγους που τα αεροπλάνα τεμαχίζονται. «Πλησίαζαν στον έλεγχο των 12 ετών, το πιο βαρύ γεγονός συντήρησης που πρόκειται να συμβεί σε αυτά τα αεροσκάφη».
Καθώς πολλά άλλα μοντέλα 787 που εξακολουθούν να πετούν πλησιάζουν επίσης σε αυτό το σημαντικό γεγονός συντήρησης, η ζήτηση για ανταλλακτικά θα αυξηθεί κατακόρυφα, καθιστώντας την επιχείρηση οικονομικά βιώσιμη.
«Στα συγκεκριμένα αεροσκάφη έχουν ήδη αφαιρεθεί οι κινητήρες πριν από μερικές εβδομάδες», λέει ο Κάρεϊ. «Στη συνέχεια, ξεκινήσαμε την επιχείρηση απενεργοποίησης καυσίμων για να διασφαλίσουμε ότι τυχόν επικίνδυνα καύσιμα απομακρύνθηκαν και απορρίφθηκαν σωστά».
Αργότερα, τα αεροσκάφη μεταφέρθηκαν σε υπόστεγο για αποσυναρμολόγηση. Η ομάδα αποσυναρμολόγησης έχει μια «λίστα συγκομιδής» των υλικών που είναι ουσιαστικά εκεί που βρίσκεται το μεγαλύτερο μέρος της αξίας. Καθώς αφαιρούνται τα εξαρτήματα, αποστέλλονται για επισκευές ή γενική επισκευή, ώστε να επανέλθουν σε καλή κατάσταση: «Μετά από αυτό, θα συνεχίσουν να πωλούνται σε αεροπορικές εταιρείες, εταιρείες συντήρησης, κατασκευαστές εξοπλισμού ή εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης αεροσκαφών σε όλο τον κόσμο για την υποστήριξη του υπόλοιπου παγκόσμιου στόλου 787».
Θύματα της πανδημίας
Τα αεροπλάνα έφτασαν στη σημερινή τους θέση στο αεροδρόμιο Prestwick της Σκωτίας για αποθήκευση το καλοκαίρι του 2019, αφού είχαν πετάξει υπερατλαντικά δρομολόγια για τη Norwegian, μέσω εταιρειών χρηματοδοτικής μίσθωσης, για περίπου έξι χρόνια. Ήταν μέρος μιας ομάδας 35 Boeing 787 που καθηλώθηκαν στο έδαφος λόγω προβλημάτων με τα πτερύγια των κινητήρων τους, τα οποία έσπαζαν ή διαβρώνονταν πρόωρα.
Ωστόσο, ακόμη και μετά την εξεύρεση λύσης, τα αεροπλάνα δεν τέθηκαν ποτέ ξανά σε υπηρεσία και στη συνέχεια κατακλύστηκαν από την πανδημία.
Το 2020, η Norwegian αγωνιζόταν να επιβιώσει και κατέθεσε αίτηση πτώχευσης. Όσο περισσότερο παρέμεναν τα 787 στο έδαφος, τόσο περισσότερο θα κόστιζε να τα επαναφέρουν σε πτήση, λόγω των απαιτούμενων εργασιών συντήρησης. Ως αποτέλεσμα, δεν ήταν πλέον αξιόπλοα.
«Το Prestwick είναι ένα πραγματικά άσχημο μέρος για να αποθηκεύσεις ένα αεροπλάνο, επειδή είναι κρύο και υγρό και βροχερό και υγρό», λέει ο Κόνορ Ντάιβερ, ανώτερος αναλυτής στην εταιρεία αεροπορικών αναλύσεων Cirium. «Δεν είναι ένα μέρος που θα σχεδίαζες να τα διατηρήσεις για μεγάλο χρονικό διάστημα. Ίσως απλά σχεδίαζαν να τα φτιάξουν, αλλά μετά συνέβησαν τα άλλα γεγονότα».
Η κατάσταση των αεροσκαφών πιθανότατα έπαιξε μεγάλο ρόλο στο γεγονός ότι καμία αεροπορική εταιρεία δεν προσήλθε να τα αγοράσει.
«Η συντήρηση ενός σύγχρονου αεροσκάφους ευρείας ατράκτου είνα πάρα πολύ ακριβή», προσθέτει ο Ντάιβερ. «Αν είσαι πίσω και σε κακή κατάσταση, το κόστος για να τα φέρεις σε μια λειτουργική κατάσταση θα ήταν απαγορευτικό, πιθανότατα. Η αξία των ανταλλακτικών τότε μπορεί να είναι μεγαλύτερη από την αξία του αεροσκάφους».
Η μέση αξία ενός Boeing 787-8 παρόμοιας ηλικίας είναι περίπου 30 εκατομμύρια δολάρια, αλλά λόγω της κατάστασης στην οποία βρίσκονταν, αυτά τα δύο αεροσκάφη θα είχαν μικρότερη αξία και πιθανώς θα ήταν πιο κοντά στα 20 εκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με τον Ντάιβερ. Συνεπώς, η διάλυσή τους για ανταλλακτικά και η έναρξη μιας αγοράς μεταχειρισμένων εξαρτημάτων για το 787 έγινε πιο ελκυστική επιλογή.
Νωρίτερα φέτος, ένα Boeing 747 ηλικίας 10 ετών σε διαμόρφωση VIP διαλύθηκε με μόλις 16 πτήσεις στο χρονοδιάγραμμα, αφού δεν βρέθηκε αγοραστής. Αρκετά Airbus A380 παρόμοιας ηλικίας έχουν ήδη ανακυκλωθεί. Τώρα, τα 787 μπήκαν στο παιχνίδι: μήπως αυτή είναι η αρχή μιας ανησυχητικής τάσης να αποσύρονται πολύ σύντομα νεαρά αεροσκάφη ευρείας ατράκτου;
«Ποτέ μη λες ποτέ, αλλά θα μπορούσε να είναι ένα μεμονωμένο περιστατικό», λέει ο Ντάιβερ. «Συνήθως θα περιμέναμε ένα αεροσκάφος να παραμείνει σε υπηρεσία για 20 έως 25 χρόνια τουλάχιστον».
«Αν ήταν σε καλή κατάσταση και δεν είχαν καθίσει εκεί για τρία χρόνια, είναι πολύ πιθανό κάποιος να τα ήθελε».
Πηγή: CNN
www.ertnews.gr