Με μια σειρά από πρωτότυπες ομιλίες και συναντήσεις, απόψε, για τελευταία βραδιά, η παράσταση «Ελευθερία στη Βρέμη», γίνεται η αφορμή να ξεκινήσει μια συζήτηση με άξονα τις γυναίκες.
Ως μέρος των εκδηλώσεων για την «Εβδομάδα για τη γυναίκα», στο θέατρο τέχνης, με την ολοκλήρωση της παράστασης του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίνερ, για τελευταία φορά θα ανοίξει ο διάλογος επί σκηνής με καλεσμένους ομιλητές αλλά και τους συντελεστές της παράστασης.
Η παράσταση με έναν αντισυμβατικό τρόπο, κρίνει και απονέμει δικαιοσύνη στην κακοποιημένη γυναίκα. Η σκληρή γλώσσα του Φασμπίντερ, το πικρό του χιούμορ και η διάχυτη μεταφεμινιστική του αντίληψη, θέτει ερωτηματικά για τα όρια της ελευθερίας και τους επιτρεπτούς τρόπους απόκτησης του αγαθού της δικαιοσύνης.
Ανάμεσα στους ομιλητές, τις προηγούμενες βραδιές, ήταν η Ζωή Κωνσταντοπούλου με τη διπλή ιδιότητα της (δικηγόρος, Πρώην Πρόεδρος της Βουλής), η Ασπασία Θεοφίλου (ιδρύτρια και διαχειρίστρια του Strong Me) και η Τζώρτζια Κεφαλά (που γνωρίσαμε μέσα από το συγκρότημα των «Μπλε» αλλά την έχουμε απολαύσει και στο θεατρικό σανίδι με την ιδιότητα της ηθοποιού). Συντονιστής των συζητήσεων ήταν ο δημοσιογράφος της ΕΡΤ, Φάνης Παπαθανασίου.
Οι δράσεις εντάχθηκαν στο πλαίσιο των εκδηλώσεων της Εβδομάδας για τη Γυναίκα που οργάνωσε το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν, αμέσως μετά την παράσταση «Ελευθερία στη Βρέμη», του Ρ.Β. Φασμπίντερ σε σκηνοθεσία Νίκου Μαστοράκη.
Η παράσταση καταπιάνεται με την ιστορία της Γκεέσε Γκότφριντ που ζει στη Βρέμη στο πρώτο ήμισυ του 19ου αιώνα – μια εποχή όπου η γυναίκα ήταν εξαρτημένη από τον πατέρα, τον σύζυγο, τον αδελφό και όποιον άλλο άντρα υπήρχε στη ζωή της. Γνώμη και ελεύθερη βούληση δεν επιτρεπόταν να έχει, δεν της επιτρεπόταν καν να σκεφτεί. Ούτε καν να αγαπήσει. Δυνατότητα ανεξαρτησίας δεν υπήρχε καμία. Ελεύθερες γυναίκες νοούνταν μόνο οι πόρνες, που κι αυτές ήταν υποχείρια κάποιου προαγωγού. Η διεκδίκηση της ελευθερίας από μια γυναίκα αντιμετωπιζόταν ως ψυχικό νόσημα, ως λάθος της φύσης και μπορούσε να την οδηγήσει ακόμη και στο δικαστήριο. Η Γκεέσε, μια γυναίκα έξυπνη, ικανή, ευρηματική, στην προσπάθειά της να κερδίσει την ελευθερία έρχεται σε σύγκρουση με όλο το περιβάλλον της, άντρες και γυναίκες, και όταν συναντά εμπόδια και αισθάνεται ότι απειλείται, αμύνεται, καταφεύγοντας σε ακραίες λύσεις πέρα και έξω από κάθε λογική.
Η παράσταση είχε ανέβει και στο παρελθόν στο θέατρο Πόρτα σε ερμηνεία της Λυδίας Κονιόρδου.
Η «Ελευθερία στη Βρέμη», έργο που πρωτοανέβασε ο ίδιος ο συγγραφέας το 1971 στο θέατρο της Βρέμης, είναι το δέκατο έκτο θεατρικό έργο του τρομερού παιδιού και εκπροσώπου του νέου γερμανικού κινηματογράφου, Ράινερ Βέρνερ Φάσμπιντερ. Πρόκειται για το δεύτερο έργο του Φάσμπιντερ που παρουσιάζεται στο Θέατρο Τέχνης μετά το «Φόβος τρώει τα σωθικά» σε σκηνοθεσία Σίμου Κακάλα (2016-17).
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Μετάφραση: Γιώργος Δεπάστας
Διασκευή, Σκηνοθεσία, Σκηνικά-Κοστούμια, Μουσική Επιμέλεια: Νίκος Μαστοράκης
Κίνηση: Μαρίζα Τσίγκα
Φωτισμοί: Τάσος Παλαιορούτας
Συνεργάτης Σκηνογράφος: Σταύρος Μπαλής
Συνεργάτις Ενδυματολόγος: Άση Δημητρολοπούλου
Βοηθός Σκηνοθέτη: Μπάμπης Συμεωνίδης
Φωτογραφίες αφίσας – προβών: Alex Kat
Φωτογραφίες παράστασης: Γιώργος Αναστασάκης
Trailer – Video: Πάρης Χαμουρίκος
www.ertnews.gr
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ Archives – ertnews.gr Read More