Η προβληματική ιστορία του θρυλικού καλλιτέχνη με τις γυναίκες διερευνάται στο νέο ντοκιμαντέρ.
Είναι αναμφισβήτητα ένας από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες του 20ού αιώνα.
Ωστόσο, 50 χρόνια μετά το θάνατό του σε ηλικία 91 ετών, το BBC εμβαθύνει στη σκοτεινή πλευρά του Πάμπλο Πικάσο, διερευνώντας πώς έγινε στόχος των ακτιβιστών λόγω της κακής του μεταχείρισης των γυναικών.
Αν και αναμφίβολα ήταν ένας σπουδαίος καλλιτέχνης, ο Πικάσο ήταν επίσης ένας κατά συρροή γυναικάς με αγάπη για τις νεαρές γυναίκες τις οποίες απεικόνιζε, αποπλανούσε και συχνά άφηνε έγκυες. Δύο από τις πρώην του και ένας από τους εγγονούς του έδωσαν τέλος στη ζωή τους.
Σε μια νέα σειρά με τίτλο «Πικάσο: Η Πεντάμορφη και το Τέρας», το BBC έχει εμβαθύνει στη σκοτεινή πλευρά του καλλιτέχνη.
Η σειρά περιλαμβάνει συνεντεύξεις με την οικογένεια του καλλιτέχνη που συνδυάζονται με ηχογραφήσεις των εραστών του και εξερευνά την προβληματική ιστορία του Πικάσο με τις γυναίκες.
Ο σκηνοθέτης Τζον Ο’Ρουρκ δήλωσε στην εφημερίδα “The Express” ότι ορισμένα ανέκδοτα για τον Πικάσο οδήγησαν σε απαιτήσεις για ακύρωση της παράστασης του μεγάλου καλλιτέχνη.
Είπε: «Πολλές από τις κατηγορίες περιβάλλουν το γεγονός ότι όταν ήταν 45 ετών, είχε σχέση με μια 17χρονη».
«Αυτό είναι σαφώς προβληματικό στην εποχή μας, αλλά δεν είναι ο Καραβάτζιο. Δεν δολοφόνησε κανέναν».
Ο Καραβάτζιο ήταν διαβόητα βίαιος και καταδικάστηκε σε θάνατο αφού δολοφόνησε έναν άνδρα κατά τη διάρκεια ενός καυγά, αν και διέφυγε πριν εκτελεστεί η ποινή.
Η Φράνσις Μόρις, ομότιμη διευθύντρια της πινακοθήκης Tate Modern του Λονδίνου, δήλωσε σχετικά με την έκθεση: «Υπάρχει όλο και μεγαλύτερη ανησυχία στην προσπάθεια να σκεφτούμε τις επιπτώσεις της εξωφρενικής συμπεριφοράς του μέσα στις σχέσει».
«Η ακύρωση του Πικάσο θα σήμαινε την ακύρωση της ιστορίας της σύγχρονης τέχνης. Είναι όμως σημαντικό να εξετάσουμε πώς η συμπεριφορά του επηρέασε τους γύρω του».
Εν τω μεταξύ, η Σούζι Κλάιν, επικεφαλής της τηλεόρασης Τεχνών και Κλασικής Μουσικής, δήλωσε: «Ο Πικάσο ήταν μια μυστικοπαθής ιδιοφυΐα – ένας άνθρωπος που δεν μιλούσε για την εσωτερική του ζωή, αλλά αντίθετα την έβγαζε στον καμβά – αλλάζοντας το καλλιτεχνικό του στυλ τόσο συχνά όσο συχνά άλλαζε συζύγους και φίλες».
«Όταν πέθανε, τον εξύμνησαν, αλλά μόνο τώρα, 50 χρόνια μετά το θάνατό του, έχουμε την κριτική απόσταση για να ξεδιαλύνουμε αυτές τις βαθιές συνδέσεις μεταξύ της ζωής του Πικάσο και της τέχνης του και για να ρίξουμε μια αμείλικτη ματιά στη φρίκη και τη λάμψη όσων άφησε πίσω του».
Ο Ισπανός ζωγράφος Πάμπλο Πικάσο και η δεύτερτη σύζυγός του Ζακλίν Ροκ κατά τη διάρκεια του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου στις Κάννες της Γαλλίας στις 11 Μαΐου 1970. (Φωτογραφία:Jean Jacques Levy/AP)
Ο Πικάσο μνημονεύεται για τα κυβιστικά αριστουργήματά του, αλλά οι ιστορίες για την ιδιότυπη προσωπική του ζωή, η οποία περιελάμβανε δύο γάμους και μια σειρά από ερωμένες, δεν ήταν ποτέ μακριά.
Μετά το θάνατό του, ο κόσμος θρήνησε, αλλά δεν άργησαν οι ιστορίες για την καταναγκαστική του συμπεριφορά και τη γυναικοκρατία του να εισχωρήσουν στις συζητήσεις για τον καλλιτέχνη.
Το BBC δήλωσε ότι η τριμερής σειρά του «αποκαλύπτει τη ζωή και το έργο ενός ανθρώπου που ήταν τόσο τέρας όσο και ιδιοφυΐα και εξετάζει την κληρονομιά του: τις αυτοκτονίες και τις προδοσίες μαζί με τα εκπληκτικά έργα τέχνης που άφησε πίσω του».
Η Αλεξάνδρα Σβαρτς του περιοδικού New Yorker δήλωσε: «Ο Πικάσο θα γίνει ανήσυχος. Θα αναζητήσει άλλους εραστές. Θα προσπαθήσει να απομακρύνει τις γυναίκες από τη ζωή του».
«Όσο μεγαλώνει, τόσο πιο ξεκάθαρος γίνεται ως προς την επιθυμία του να σημαδέψει τις ζωές των εραστών του, έτσι ώστε κατά κάποιο τρόπο να είναι κατεστραμμένα αγαθά αφού τις αφήσει».
Μια από τις πιο συγκλονιστικές ιστορίες είναι η ιστορία του 13χρονου κοριτσιού που ονομαζόταν Ρεϊμόντε και που ο ίδιος και ο πρώτος του έρωτας Φερνάντ Ολιβιέ σχεδίαζαν να υιοθετήσουν το 1907.
Η Ολιβιέ την επέστρεψε σε ορφανοτροφείο όταν ανακάλυψε ότι ο Πικάσο τη ζωγράφιζε γυμνή.
Η κριτικός της τέχνης Λουίζα Μπακ δήλωσε στο BBC: «Κάνει σκίτσα αυτού του κοριτσιού στην εφηβεία. Τα πόδια της είναι ανοιχτά και τα γεννητικά της όργανα φαίνονται».
«Είναι ένα πολύ προβληματικό επεισόδιο στη ζωή του Πικάσο. Προειδοποιεί για τις μελλοντικές του απόψεις απέναντι στις νεαρές γυναίκες».
Ωστόσο, τα σπουδαία καλλιτεχνικά επιτεύγματα του Πικάσο έχουν από καιρό υπερισχύσει της επιθυμίας να τον ακυρώσουν.
Από τη Γκουέρνικα μέχρι τη Γυναίκα που κλαίει, το πρωτοποριακό στυλ του Πικάσο θα μνημονεύεται πιθανότατα για αιώνες.
Η Άλις Πέρμαν, η διευθύντρια σειράς της εκπομπής του BBC, δήλωσε: «Αν ακυρώσουμε τον Πικάσο, ω Θεέ μου, ποιον άλλον πρέπει να ακυρώσουμε επίσης;».
Πηγή: dailymail.co.uk
www.ertnews.gr
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ Archives – ertnews.gr Read More