Η παρασκευή αρωμάτων είναι μια τέχνη που οι ρίζες του ανάγεται στην αρχαία Ελλάδα. Τώρα, οι σύγχρονοι αρωματοποιοί στρέφονται στην τεχνητή νοημοσύνη για να δημιουργήσουν αρώματα που προκαλούν συγκεκριμένα συναισθήματα στους ανθρώπους- όπως ηρεμία, ευφορία και υπνηλία- χρησιμοποιώντας ουσίες και συστατικά που έχει αποδειχθεί ότι προκαλούν στοχευμένες συναισθηματικές αντιδράσεις.
Ο Χιούγκο Φερέιρα, ερευνητής στο Ινστιτούτο Βιοφυσικής και Βιοϊατρικής Μηχανικής στη Λισαβόνα, χαρτογραφεί την εγκεφαλική δραστηριότητα και την απόκριση στα αρώματα για να δημιουργήσει μια βάση δεδομένων με ουσίες και συστατικά που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην κατασκευή αυτών των νέων αρωμάτων. Η αίσθηση της όσφρησης είναι συναρπαστική, σημειώνει ο ερευνητής.
«Με την όραση και την ακοή, μπορείτε να φανταστείτε το πρόσωπο ενός αγαπημένου προσώπου ή την αγαπημένη σας μελωδία. Είναι δύσκολο να φανταστείς μια μυρωδιά, παρόλο που [αυτή] μπορεί να προκαλέσει έναν χείμαρρο συναισθημάτων και αναμνήσεων», εξηγεί.
(EveryHuman)
Αυτό οφείλεται στη δομή του οσφρητικού συστήματος. Τα μηνύματα από τους υποδοχείς οσμών αποστέλλονται μέσω του οσφρητικού βολβού σε διάφορες περιοχές του εγκεφάλου που ελέγχουν τα πάντα, από τη μνήμη και τη δίψα μέχρι το στρες.
«Η όσφρηση είναι η πιο ποικιλόμορφη αίσθηση με πολλούς διαφορετικούς υποδοχείς. Υπολογίζεται ότι υπάρχουν περίπου 400 διαφορετικές οικογένειες γονιδίων οσφρητικών υποδοχέων. Μεταξύ άλλων, αυτές οι διάφορες συνδέσεις μπορεί να εξηγήσουν γιατί μπορούμε να ‘μυρίσουμε τον φόβο’ ή τη μυρωδιά της νίκης».
Πολλές εταιρείες καλλυντικών έχουν επενδύσει σε νευρολογικές έρευνες, καθώς οι δυνατότητες δημιουργίας αρωμάτων που αποδεδειγμένα κάνουν τους καταναλωτές να αισθάνονται όμορφα, είναι προφανώς μεγάλες. Η L’Oréal συνεργάστηκε με την εταιρεία νευροτεχνολογίας Emotiv για τη δημιουργία μιας «εμπειρίας» επιλογής αρώματος. Κατά τη διάρκεια του 2023, οι πελάτες που επισκέφθηκαν ορισμένα καταστήματα Yves Saint Laurent σε όλο τον κόσμο, χρησιμοποιούσαν μια κάσκα που πραγματοποιεί ηλεκτροεγκεφαλογράφημα, με στόχο να ανακαλύψουν ποια αρώματα τους αρέσουν.
Τα μέχρι στιγμής ευρήματα δείχνουν ότι το 95% των πελατών που χρησιμοποίησαν την κάσκα βρήκαν το σωστό άρωμα. Η εταιρεία μόδας και αρωμάτων Puig είπε ότι χρειάστηκε 45 εκατομμύρια εγκεφαλικές μετρήσεις από άνδρες ηλικίας 18-35 ετών για να τελειοποιήσει την κολόνια Phantom by Paco Rabanne, προσθέτοντας λεβάντα και λεμόνι στη φόρμουλα ως αποτέλεσμα της έρευνάς της.
Η EveryHuman, μια εταιρεία που ειδικεύεται στην «αλγοριθμική αρωματοποιία» δημιουργεί μοναδικά αρώματα μέσα σε λίγα λεπτά χρησιμοποιώντας ένα ερωτηματολόγιο και αλγόριθμους.
Ωστόσο, για τον Φερέιρα, η μαγεία πηγάζει από την ίδια τη φύση του αρώματος.
«Είμαστε όλοι εξοικειωμένοι με τη χρήση αρωμάτων στα καλλυντικά και την αρωματοθεραπεία, η οποία επηρεάζει θετικά τη διάθεσή μας, αλλά αυτές οι εφαρμογές θα μπορούσαν απλώς να ξύσουν την επιφάνεια των θεραπευτικών οφελών των μορίων οσμής. Το πώς μπορεί να διαμορφωθεί η μυρωδιά για την υγεία ή για άλλους σκοπούς είναι μια μελέτη για πολλές ζωές», κατέληξε ο Φερέιρα.
ΠΗΓΗ: Guardian
www.ertnews.gr