Ολόκληρη η αύξηση του 7,75% από το νέο χρόνο θα δοθεί μόλις σε περίπου 900.000 συνταξιούχους, εκ των 2,65 εκ. δικαιούχων.
Πέραν του ότι αποκλείεται η συντριπτική πλειονότητα των αναπροσαρμογών, εν μέσω ακραίας ακρίβειας, ταυτόχρονα αυτή η διάκριση συνοδεύεται και από δύο ακόμη αδικίες:
Δεν χορηγούνται τα αναδρομικά του 11μηνου Ιούνιος 2015-Μάιος 2016, για τα οποία ναι μεν υπάρχει απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), ωστόσο για να υποχρεωθεί ο ΕΦΚΑ να τα καταβάλει θα πρέπει ο δικαιούχος να είχε προσφύγει στη δικαιοσύνη μέχρι τον Ιούνιο του 2020. Αλλά και να έχει προσφύγει, ακόμη και το 2019, ακόμη δεν έχουν προσδιοριστεί οι ημερομηνίες εκδίκασης των αγωγών…
Πρόκειται για λιγότερους από 300.000 παλαιούς συνταξιούχους που αναμένουν να προσδιοριστούν οι δίκες τους, από ένα σύνολο 2,5 εκ. δικαιούχων και των κληρονόμων τους εκείνης της περιόδου.
Μάλιστα, οι συνταξιούχοι θα κληθούν να βάλουν το χέρι στην τσέπη τους (δικαστικά έξοδα, δικηγόροι κ.α.), για να διεκδικήσουν ένα ποσό από 800 έως και 1.100 ευρώ. (Αφορά τα Δώρα της περιόδου ύψους 800 ευρώ, συν τι διαφορές επί των επικουρικών συντάξεων…) Των αυξήσεων αποκλείονται όσοι έχουν τη λεγόμενη «προσωπική διαφορά». Πρόκειται για παλαιούς συνταξιούχους που κατέθεσαν δηλαδή αίτηση συνταξιοδότησης μέχρι 12/5/2016 (σ.σ. σε ορισμένες περιπτώσεις «προσωπική διαφορά», αν και μικρότερη, έχουν και όσοι κατέθεσαν αίτηση μέχρι 31/12/2018, κυρίως δε όσοι είχαν λιγότερα από 33-35 χρόνια ασφάλισης).
Παράλληλη ασφάλιση
Στην προκειμένη περίπτωση όμως υπάρχουν κατηγορίες ασφαλισμένων που είτε είχαν παράλληλη ασφάλιση (δεύτερο ταμείο την περίοδο 2002 και μέχρι την ημέρα κατάθεσης της αίτησης συνταξιοδότησης), είτε πλήρωναν παραπάνω (από 20%) εισφορές κύριας σύνταξης οι ίδιοι και η επιχείρηση. Άρα και στις δύο περιπτώσεις κατά τον επανυπολογισμό των συντάξεων τους από 1/1/2019 έπρεπε να συνυπολογιστούν οι πρόσθετες εισφορές και να βγει μεγαλύτερη σύνταξη. Κάτι που ενδεχομένως θα εξαφάνιζε την «προσωπική διαφορά», άρα από 1/1/2023 θα δινόταν και αυξήσεις. Αυξήσεις που το νέο έτος θα απολέσουν γιατί δεν υπολογίστηκαν τα πρόσθετα ασφάλιστρα…
Ειδικά στις περιπτώσεις της παράλληλης ασφάλισης, πολλοί ασφαλισμένοι δεν συμπεριέλαβαν τον επιπλέον χρόνο συνειδητά γιατί με βάση το παλαιό καθεστώς δεν επηρέαζε το συντάξιμο μισθό. Ενώ για λιγότερα από 16 έτη παράλληλης ασφάλισης (δεύτερο ταμείο) δεν δινόταν και δεύτερη σύνταξη. (Με 16 έτη δινόταν το 50% της κατώτατης κατά περίπτωση-ταμείο, ενώ με 20 έτη ασφάλισης δινόταν ολόκληρη η κατώτατη σαν δεύτερη σύνταξη).
Αίτηση διόρθωσης
Έτσι ασφαλισμένοι που είχαν 5 ή 10 έτη παράλληλης ασφάλισης μετά το 2002 (χρονιά από την οποία μπορεί να εντοπίσει τα ασφάλιστρα το μηχανογραφημένο σύστημα του ΕΦΚΑ), απλώς δεν τα συμπεριέλαβαν στην αίτηση.
Ωστόσο, με τον νόμο 4387/16 (νόμος Κατρούγκαλου) και αυτά τα ασφάλιστρα συνυπολογίζονται στη διαμόρφωση του συντάξιμου μισθού, επί του οποίου επιδρά το ποσοστό αναπλήρωσης αναλόγως των ετών ασφάλισης και προκύπτει έτσι η ανταποδοτική σύνταξη.
Ο μη υπολογισμός των πρόσθετων ασφαλίστρων σε πολλές περιπτώσεις στέρησε ήδη τις αυξήσεις και τα αναδρομικά του νόμου 4670/20 (νόμος Βρούτσης) των συγκεκριμένων συνταξιούχων. (Να σημειωθεί με τον εν λόγω νόμο αυξανόταν τα ποσοστά αναπλήρωσης για περισσότερα από 30 έτη ασφάλισης. Αλλά, εάν υπήρχε «προσωπική διαφορά» οι συγκεκριμένοι συνταξιούχοι αποκλείονταν των διορθώσεων. Κακώς βέβαια γιατί ο αποκλεισμός τους στηριζόταν στη μη συμπερίληψη των επιπλέον ασφαλίστρων.
Όπως και τώρα αποκλείονται ξανά άδικα από τις αυξήσεις του 2023 με το «επιχείρημα» ότι έχουν «προσωπική διαφορά», ενώ αυτή η «διαφορά» προκύπτει καθώς ο ΕΦΚΑ δεν έχει κάνει σωστά τη δουλειά του…
Προς τούτο οι εν λόγω ασφαλισμένοι που είχαν παράλληλη ασφάλιση θα πρέπει να καταθέσουν αίτηση θεραπείας στον ΕΦΚΑ.
Νews ieidiseis και ειδήσεις για την Οικονομία Read More