Η παιχνιδιάρικη προσέγγιση του 76χρονου σχεδιαστή καταργεί τον συνηθισμένο λευκό κύβο της γκαλερί τέχνης και προσθέτει πολλά χρώματα.
Είναι απλή αλλά εξαιρετικά αποτελεσματική: Η μπλε περίοδος του Πάμπλο Πικάσο παρουσιάζεται σε μια αίθουσα βαμμένη και στρωμένη με πλούσιο σκούρο μπλε, τα σκίτσα ταυρομαχίας σε αιματοβαμμένους τοίχους, το «Γεύμα στο γρασίδι» σε καταπράσινο πράσινο.
«Είχα την «λευκή επιταγή», να κάνω ό,τι ήθελα σε ολόκληρο το μουσείο, κάτι που ήταν προφανώς φανταστικό αλλά και αρκετά τρομακτικό», δήλωσε ο Σμιθ στο AFP.
Το μουσείο τον προσέγγισε πριν από πέντε χρόνια με την ανάθεση και ο Σμιθ πέρασε μήνες ψάχνοντας περίπου 200.000 έργα από τα αρχεία του.
Ξεχώρισε ελάχιστα εμφανή στοιχεία, συμπεριλαμβανομένων ανόητων και πρόστυχων σκίτσων που έκανε ο Πικάσο πάνω σε διαφημίσεις περιοδικών, σημάδια ενός μυαλού που πάντα δούλευε.
«Ποτέ δεν σταμάτησε πραγματικά», είπε ο Σμιθ. «Υπήρχαν σχέδια σε περιοδικά, σε χαρτοπετσέτες, σε εφημερίδες. Σκεφτόταν συνεχώς να δημιουργεί σχήματα».
«Συναρπαστικό»
Είναι ένας διασκεδαστικός τρόπος για να ξεκινήσει η έκθεση, μαζί με το αγαπημένο κομμάτι του Σμιθ: ένα κάθισμα ποδηλάτου και ένα τιμόνι που ο Πικάσο συνέθεσε για να μοιάζει με κεφάλι ταύρου.
«Ο τρόπος με τον οποίο σκεφτόταν τα πράγματα ήταν συναρπαστικός και πολύ ενδιαφέρων», είπε.
«Το έκανα πολύ διακοσμητικό γιατί η ιδέα είναι ότι τα μικρά παιδιά του σχολείου και οι έφηβοι θα έρθουν και θα δουν το έργο του υπό διαφορετικό πρίσμα. Πολλοί από εμάς έχουν ήδη δει τον Πικάσο πολλές φορές σε όλο τον κόσμο, οπότε ελπίζουμε να τον παρουσιάσουμε με έναν νέο τρόπο».
Έξι εν ζωή καλλιτέχνες παρουσιάζονται επίσης, συμπεριλαμβανομένου ενός έργου εμπνευσμένου από το «Οι Ζωές των Μαύρων έχουν σημασία» (Black Lives Matter) της Νεοϋορκέζας Μίκαλιν Τόμας, το οποίο βρίσκεται δίπλα στο έργο του Πικάσο εν καιρώ πολέμου.
Και φυσικά, οι χρωματιστές λωρίδες σήμα κατατεθέν του Πολ Σμιθ εμφανίζονται επίσης.
«Για να παραμείνεις στη μόδα ως ανεξάρτητη εταιρεία, για να παραμείνεις επίκαιρος για όλα αυτά τα χρόνια, σημαίνει ότι συνεχώς επανεκτιμάς, επανεξετάζεις, πράγμα που είναι ίσως ένας από τους λόγους για τους οποίους μου ζητήθηκε να κάνω αυτή την έκθεση», δήλωσε ο Σμιθ.
«Δεν είναι μαυσωλείο»
Το μουσείο αντιμετωπίζει μια διαρκή πρόκληση στο να βρει νέους τρόπους να τιμά έναν καλλιτέχνη του οποίου το έργο είναι τόσο πανταχού παρόν και του οποίου οι σαφώς παλαιομοδίτικες απόψεις για τις γυναίκες έχουν οδηγήσει σε κάποιες σοβαρές επανεκτιμήσεις.
«Η δουλειά αυτού του μουσείου δεν είναι να λειτουργεί ως μαυσωλείο ενός σπουδαίου ανθρώπου», δήλωσε η διευθύντριά του Σεσίλ Ντεμπρέ στο AFP.
«Θέλουμε να είμαστε ανοιχτοί σε συζητήσεις και προβληματισμούς σχετικά με τον Πικάσο, ώστε να επανεξετάσουμε το έργο του και να δείξουμε τη συνεχιζόμενη ζωτικότητά του».
Η παιχνιδιάρικη επανατοποθέτηση του Σμιθ είναι κυρίως μια ευκαιρία να δει κανείς τα αριστουργήματα με έναν τρόπο που δείχνει πόσο διασκεδαστικά και σύγχρονα εξακολουθούν να φαίνονται, αλλά δεν αποφεύγει εντελώς τις αντιπαραθέσεις.
Οι πίνακες της καλλιτέχνιδας Σέρι Σάμπα από το Κονγκό και του Όμπι Οκίγκμπο από τη Νιγηρία αναδεικνύουν το χρέος του Πικάσο προς τις αφρικανικές παραδόσεις.
Κάποιοι τον κατηγόρησαν για οικειοποίηση, αν και ο Σμιθ είδε έναν καλλιτέχνη που ήταν πολύ ανοιχτός σχετικά με τις εμπνεύσεις του.
«Δεν φοβήθηκε ποτέ να παραδεχτεί ότι κάτι πήρε από τον Σεζάν ή ότι είχε επιρροές από τους κλασικούς ή από τον Μανέ», δήλωσε ο σχεδιαστής. «Πολλοί δημιουργοί σήμερα δεν παραδέχονται ποτέ ότι κάποιος τους έχει επηρεάσει».
Γεννημένος τον Οκτώβριο του 1881 στη Μάλαγα της Ισπανίας, ο Πικάσο πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στη Γαλλία και πέθανε στις 8 Απριλίου 1973 στην Κυανή Ακτή, σε ηλικία 91 ετών.
Δεκάδες εκθέσεις και συνέδρια γιορτάζουν την 50ή επέτειο του θανάτου του σε όλο τον κόσμο, ενώ το φθινόπωρο θα ανοίξει ένα νέο ερευνητικό κέντρο κοντά στο μουσείο του Παρισιού.
Πηγή: AFP
www.ertnews.gr
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ Archives – ertnews.gr Read More