Ένα από τα βαριά χαρτιά για την οικονομία της Ελλάδας είναι ο τουρισμός. Κατά πολλούς είναι η «ατμομηχανή» της ελληνικής οικονομίας, όχι άδικα αν μελετήσει κανείς τα στοιχεία, πλην όμως αυτό το καλοκαίρι φαίνεται πως τα όποια έσοδα θα δημιουργηθούν περισσότερο από όσους έρχονται από το εξωτερικό στην πατρίδα μας για διακοπές, παρά από τον εσωτερικό τουρισμό. Ο λόγος; Μα φυσικά η εκτίναξη του κόστους των διακοπών για τη μέση ελληνική οικογένεια. Όπως και αν επιλέξει να μετακινηθεί κανείς προς έναν θερινό προορισμό, θα χρειαστεί μίνιμουμ έναν… λογαριασμό της ΔΕΗ (με ρήτρα αναπροσαρμογής βέβαια) απλά και μόνο για να φτάσει εκεί όπου διάλεξε να παραθερίσει!
Είναι ενδεικτικό ότι και οδικώς αν επιχειρήσει να προσεγγίσει κανείς προορισμούς, που δεν χρειάζονται πλοίο ή αεροπλάνο για τη μετάβαση ως εκεί, θα δώσει μια περιουσία στα καύσιμα, τα διόδια και όλα τα παρελκόμενα ενός ταξιδιού. Για ταξίδι με πλοίο ή αεροπλάνο, ειδικότερα στην «καρδιά» του καλοκαιριού στα τέλη Ιουλίου με τις αρχές Αυγούστου, δεν γίνεται καν συζήτηση. Οι εκτιμήσεις των αναλυτών μιλούν για αύξηση 10% ως 15% στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων αυτό το καλοκαίρι, κι αντίστοιχα για αύξηση 15% ως 25% στις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων αντίστοιχα.
Πιο φθηνά στο Παρίσι, παρά στη Σαντορίνη…
Το κόστος, συνεπώς, εκτινάσσεται και δεν είναι λίγοι αυτοί που επιλέγουν να βρεθούν εν τέλει στο εξωτερικό, έστω και για λιγότερες ημέρες, αφού είτε τα χρήματα που θα χρειαστούν θα είναι λιγότερα ή στη χειρότερη περίπτωση σχεδόν τα ίδια… Με αυτό το σκεπτικό, βλέποντας για παράδειγμα πως μια οικογένεια με τρία μέλη και ένα μεσαίο αυτοκίνητο θέλει πάνω από 570 ευρώ για να ταξιδέψει από τον Πειραιά στη Σαντορίνη, δεν θα προκαλέσει εντύπωση αν αυξηθούν οι Έλληνες που αυτό το καλοκαίρι θα κάνουν διακοπές εκτός χώρας. Η ίδια οικογένεια, του παραπάνω παραδείγματος, αν επιλέξει λόγου χάρη να μεταβεί στο ίδιο διάστημα στο Παρίσι θα δώσει και 40 ευρώ λιγότερα! Γιατί να μην το κάνει, θα αναρωτιέται εύλογα κάποιος…
Ακόμα χειρότερη, μάλιστα, φαίνεται πως η κατάσταση για πιο μακρινούς προορισμούς στο Αιγαίο, όπου απαιτείται προφανώς να εκδώσει κανείς ακτοπλοϊκά ή αεροπορικά εισιτήρια για να βρεθεί σε νησιά όπως η Σάμος, η Αστυπάλαια κοκ, με το κόστος να εκτινάσσεται. Ποσά που ξεπερνούν τα 600 και τα 700 ευρώ για μια μέση ελληνική οικογένεια και ένα μικρό αυτοκίνητο, καθιστούν ως και απαγορευτική τη σκέψη για «διακοπές στο νησί». Η μόνη, ίσως, περίπτωση που θα έδινε κανείς τα χρήματα αυτά – αν δεν έχει την οικονομική άνεση να το κάνει χωρίς επιπτώσεις στην καθημερινότητά του – είναι το να έλκει την καταγωγή του από ένα τέτοιο νησί. Διότι σε αυτή την περίπτωση, αυτόματα γλιτώνει το κόστος της διαμονής το οποίο σαφώς και επιβαρύνει οποιονδήποτε επιλέξει διακοπές σε νησί, αλλά και οπουδήποτε αλλού εκτός του τόπου καταγωγής του, καθώς… κάπου θα πρέπει να μείνει! Σε αυτό, αν προσθέσει κανείς και το ήδη υψηλό κόστος που υπάρχει σε καταστήματα εστίασης και διασκέδασης, καταλαβαίνει το πόσο δύσκολη, έως και άλυτη, γίνεται η εξίσωση «Διακοπές 2022».
Στο infographic που ακολουθεί, το Newsbomb.gr καταγράφει τη ραγδαία αύξηση τιμών σε ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια για μετακινήσεις εντός Ελλάδας, σε σύγκριση με κάποιους προορισμούς του εξωτερικού…
Ταξίδι… όπου επιτρέπει η τσέπη
Με βάση όλα τα παραπάνω, είναι απολύτως λογικό να στρέφονται οι περισσότεροι σε εναλλακτικούς προορισμούς με μικρότερο κόστος. Νησιά που είναι αρκετά πιο κοντά και τα εισιτήρια προς τα εκεί είναι φθηνότερα, προορισμοί στην ηπειρωτική Ελλάδα σε κοντινή απόσταση από τη «βάση» του καθενός και φυσικά… διακοπές στο χωριό, θα έχουν και φέτος την τιμητική τους. Παράλληλα, εκατοντάδες χιλιάδες θα είναι και φέτος οι δικαιούχοι του Κοινωνικού Τουρισμού, όπου το κόστος προφανώς και θα μειωθεί πλην όμως αυτό των μετακινήσεων προς τους προορισμούς θα παραμείνει…
Ενδεικτικά της κατάστασης που διαμορφώνεται σε ό,τι έχει να κάνει με τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, είναι όσα ανέφεραν ταξιδιώτες στην κάμερα του Newsbomb.gr και στον Νίκο Χριστοφάκη, στο λιμάνι του Πειραιά.
«Όλα έχουν αυξηθεί. Για αυτό κοιτάμε να πάρουμε το πιο φθηνό δρομολόγιο. Παρότι έχω μια καλή σύνταξη, και πάλι τα χρήματα δεν φτάνουν. Δυσκολευόμαστε πάρα πολύ», λένε χαρακτηριστικά πολίτες.
«Εδώ και ένα μήνα παρατηρώ ότι υπάρχει σταθερή αύξηση στις τιμές, και την αποδίδουν στα καύσιμα. Μένοντας σε ένα κοντινό νησί στην Αθήνα και έχοντας συχνές επαφές με το κέντρο, η επιβάρυνση είναι μεγάλη. Ειδικά για έναν συνταξιούχο ή χαμηλόμισθο», προσθέτουν.
«Έχουν αυξηθεί τα πάντα. Δυσκολευόμαστε πολύ και για ένα κοντινό ταξίδι. Καλά πάμε, μας έχουν κόψει και παραπάνω από τη μισή σύνταξη…», ανέφερε ένας ακόμα ταξιδιώτης στο λιμάνι του Πειραιά.
Ο Κοινωνικός Τουρισμός και η «λαϊκή οικονομία»
Παρά το γεγονός, λοιπόν, ότι οι περιορισμοί που είχαν τεθεί λόγω πανδημίας έχουν αρθεί και το καλοκαίρι του 2022 φαίνεται πως θα είναι ακόμα πιο «χαλαρό», η «τσέπη» είναι αυτή που θα καθορίσει τις διακοπές των Ελλήνων. Οι τιμές είναι στα ύψη, η ακρίβεια καλπάζει, πλην όμως οι «ανάσες» είναι απαραίτητες αφού θεωρείται βέβαιο ότι θα ακολουθήσει ένας ακόμα πιο δύσκολος χειμώνας.
Η λύση, όπως αναφέραμε, θα μπορούσε να είναι ο Κοινωνικός Τουρισμός, για τους ευάλωτους οικονομικά πολίτες. «Από τον Ιούλιο θα έχουμε νέο πρόγραμμα κοινωνικού τουρισμού για τις Ελληνίδες και τους Έλληνες, ύψους 30.000.000 ευρώ, με δυνατότητα διακοπών όλο το χρόνο, για να στηρίξουμε αυτούς που δε μπορούν ή δεν έχουν», είχε αναφέρει σε πρόσφατη συνέντευξή του στη Real News ο υπουργός Τουρισμού, Βασίλης Κικίλιας.
Στην οικονομία της χώρας, πάντως, υπάρχει αισιοδοξία πως ο τουρισμός θα δώσει το boost που αναμένεται. «Tα χρήματα από τον τουρισμό περνούν κάθετα και οριζόντια, άμεσα, χωρίς μεσάζοντες και καθυστερήσεις σε όλους: στον επιχειρηματία της εστίασης, τον εργαζόμενο στον τουρισμό, τον ιδιοκτήτη ενοικιαζόμενων δωματίων, την εφοδιαστική αλυσίδα, τον μεταφορέα, τον ιδιοκτήτη ενός μίνι μάρκετ, τον αγρότη» ανέφερε ο κ. Κικίλιας στην ίδια συνέντευξη, χαρακτηρίζοντας τον τουρισμό ως «λαϊκή οικονομία της χώρας».
Πηγή Newsbomb.gr