Με «τρικ» προσπαθούν να «καμουφλάρουν» τις αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ. Το νέο κύμα ανατιμήσεων στα προϊόντα φέρνει σε ακόμη πιο δύσκολη κατάσταση τα φτωχά νοικοκυριά. Μάλιστα, σε 238 προϊόντα που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ έχουν μειωθεί οι ποσότητες στις συσκευασίες ώστε να δείχνουν ότι αύξησαν τις τιμές.
Οι αυξήσεις που πλέον τρέχουν στα τρόφιμα φτάνουν μέχρι και 70%. Έρχονται δε, να ακυρώσουν το πολυδιαφημισμένο market pass. Και αυτό γιατί οι αιτήσεις για το market pass θα ξεκινήσουν την 1η Φεβρουαρίου και οι πληρωμές την πρώτη εβδομάδα κάθε μήνα, ξεκινώντας από τον Μάρτιο.
Το μηνιαίο όριο αγορών ανά νοικοκυριό επί του οποίου λαμβάνει την ενίσχυση 10% ανέρχεται σε 220 ευρώ για το μονομελές νοικοκυριό, αυξανόμενο κατά 100 ευρώ για κάθε επιπλέον μέλος του νοικοκυριού και έως 1.000 ευρώ αγορές. Ωστόσο, οι νέες αυξήσεις στα τρόφιμα υπεκαλύπτουν την επιδότηση του market pass. Για άλλη μια φορά, οι πολίτες βγαίνουν ζημιωμένοι, έτσι ή αλλιώς.
Αποκαλυπτικά στοιχεία για την πορεία των τιμών των προϊόντων στα ράφια έρχονται από τις καταγραφές της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας (ΕΕΚΕ). Το «καλάθι του νοικοκυριού» όχι μόνο δεν έχει φρενάρει τις ανατιμήσεις, αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις οι αυξήσεις σε προϊόντα ξεπερνούν ακόμα και το 70% μέσα σε μόλις μία εβδομάδα.
Καλάθι του νοικοκυριού: Οι «φανερές» αυξήσεις στις τιμές από εβδομάδα σε εβδομάδα
Δείτε ενδεικτικά ορισμένα από τα προϊόντα, των οποίων οι τιμές αυξήθηκαν από σχεδόν 15% έως και 70% μέσα σε μία εβδομάδα.
9η Εβδομάδα (28/12/22 – 3/1/23) 10η Εβδομάδα (4/1/23 – 10/1/23) Αύξηση (€) Ποσοστό αύξησης Γάλα εβαπορέ (ΝΟΥΝΟΥ 400 γρ) 1,08 ευρώ 1,31 ευρώ +0,23 ευρώ 21,3% Μακαρόνια σπαγγέτι No 6 (Melissa 500γρ) 0,80 ευρώ 1,12 ευρώ +0,32 ευρώ 40% Φρυγανιές (ELITE σταρένιες 3+1 δώρο 500 γρ) 1,59 ευρώ 1,96 ευρώ +0,23 ευρώ 23,27% Ξηρά τροφή για σκύλους (Βοδινό Friskies Active1,5 kg) 3,80 ευρώ 4,81 ευρώ +1,01 ευρώ 26,57% Ελληνικός καφές (Λουμίδης Παπαγάλος παραδοσιακός 194 γρ) 2,54 ευρώ 3,75 ευρώ +1,21 ευρώ 47,63% Αλέυρι για όλες τις χρήσεις (Μύλοι Αγ. Γεωργίου 1 κιλό) 1,21 ευρώ 1,82 ευρώ +0,61 ευρώ 50,41% Φασολάκια στρογγυλά (ΜπαρμπαΣτάθης 900 γρ) 2,12 ευρώ 3,33 ευρώ +1,21 ευρώ 57,07% Μαργαρίνη (ΒΙΤΑΜ σοφτ 200 γρ) 1 ευρώ 1,61 ευρώ +0,61 ευρώ 61%
«Έκρηξη» στην τιμή κρέμας για βρέφη
Χαρακτηριστικό παράδειγμα εκρηκτικής αύξησης στην τιμή προϊόντος στο καλάθι του νοικοκυριού αποτελούν οι κρέμες για βρέφη.
Συγκεκριμένα, την εβδομάδα 16-22/11/2022 η τιμή κρέμας για βρέφη (Γιώτης Μπισκοτόκρεμα 300 γρ) ήταν 2,73 ευρώ.
Την αμέσως επόμενη εβδομάδα, η τιμή του ίδιου προϊόντος εκτοξεύθηκε στα 4,66 ευρώ.
Με λίγα λόγια, η τιμή της κρέμας αυξήθηκε κατά 1,93 ευρώ, δηλαδή 70,69% μέσα σε μόλις μία εβδομάδα.
ΕΕΚΕ: Τα αποκαλυπτικά στοιχεία για τις αυξήσεις στο καλάθι του νοικοκυριού
Τα «τρικ» και οι «κρυφές» αυξήσεις στις τιμές
Οι παραπάνω αυξήσεις στις τιμές προϊόντων είναι μία μόνο πτυχή του εφιάλτη της ακρίβειας που εκτροχιάζει τους προϋπολογισμούς των νοικοκυριών, καθώς πρόκειται για ανατιμήσεις που γίνονται εύκολα αντιληπτές.
Κι αυτό γιατί, οι «κρυφές» αυξήσεις και σε άλλα προϊόντα εκτός καλαθιού δίνουν και παίρνουν. Πρόκειται δηλαδή για προϊόντα τα οποία πωλούνται μεν με σταθερές τιμές, ωστόσο, η ποσότητες που περιέχονται στις συσκευασίες έχουν μειωθεί αρκετά, αυξάνοντας δηλαδή εμμέσως την τιμή του παρεχόμενου προϊόντος.
Παρακάτω θα δείτε τις ανατιμήσεις σε προϊόντα του σούπερ μάρκετ και κυρίως εκείνα των οποίων οι ποσότητες στις συσκευασίες μειώθηκαν, με αποτέλεσμα η αύξηση στην τιμή τους να μη γίνει αντιληπτή στον καταναλωτή.
Το «κόλπο» με την ποσότητα στις συσκευασίες
Σε αρκετά προϊόντα μειώθηκε η ποσότητα στη συσκευασία του προϊόντος, αλλά ταυτόχρονα αυξήθηκε η τιμή. Σε μερικά προϊόντα φαίνεται να είναι πανομοιότηπες οι τιμές, ωστόσο αν προσέξει ο καταναλωτής πόσο μειώθηκε η ποσότητα, θα καταλάβει πόσο μεγάλη είναι η αύξηση. Ενδεικτικά παραδείγματα:
Φωμί τόστ:
350 γρ. 1,16 ευρώ 325 γρ. 1,20 ευρώ
Κατεψυγμένα λαχανικά
1.000 γρ. 2,99 ευρώ 900 γρ. 3,33 ευρώ
Επιδόρπιο γιαουρτιού
2 χ 150 γρ. 2,10 ευρώ 2 χ 145 γρ. 2,30 ευρώ
Πατατάκια
140 γρ. 1 ευρώ 120 γρ. 1,50 ευρώ
Παξιμάδια
1.000 γρ. 3,50 ευρώ 800 γρ. 4,50 ευρώ
Μαργαρίνη
250 γρ. 1,07 ευρώ 200 γρ. 1,43 ευρώ
Κρουασάν
90 γρ. 1,20 ευρώ 70 γρ. 1,30 ευρώ
Πληροφορίες αναφέρουν ότι καθημερινά γίνονται πάνω από 150 καταγγελίες για τη μειωμένη ποσότητα των προϊόντων, με αρκετούς καταναλωτές να αναγκάζονται πλέον να μειώνουν σημαντικά τις αγορές τους.
Υπολογίζεται ότι έχουν γίνει νέες αυξήσεις σε 500 προϊόντα στα σούπερ μάρκετ, «ροκανίζοντας» τον οικογενειακό προϋπολογισμό των νοικοκυριών. Ας σημειωθεί ότι ενώ ο πληθωρισμός στην Ελλάδα τον Δεκέμβριο διαμορφώθηκε στο 7,6% (από 8,8% τον Νοέμβριο), στα τρόφιμα τρέχει με διπλάσια ταχύτητα υπερβαίνοντας το 15%. Επίσης, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, ο πληθωρισμός δεν χτυπάει όλους το ίδιο: Το 1/5 του πληθυσμού πλήττεται από πληθωρισμό της τάξης του 16%. Ενδεικτικό είναι ότι για έναν πολίτη με αποδοχές της τάξης των 700 ευρώ το μήνα, ο πληθωρισμός είναι περί το 13% με 14%, σύμφωνα με οικονομικούς αναλυτές.
Πόσο αυξήθηκαν οι τιμές στα προϊόντα
Ανατιμήσεις ακόμα και σε διψήφιο ποσοστό, καταγράφονται σε τουλάχιστον 500 προϊόντα σούπερ μάρκετ:
Παιδικές πάνες έως 30%
Απορρυπαντικά έως 30%
Σαμπουάν έως 30%
Ξυραφάκια έως 30%
Σοκολατοειδή έως 30%
κρέατα – πουλερικά 25%
Ζυμαρικά και σάλτσες έως 29%.
Λουκούμια έως 27%.
Λιαστές ντομάτες έως 20%.
Μπάρες δημητριακών και κονσέρβες λαχανικών έως 19%.
Καθαριστικά σπιτιού έως 18%.
Τυριά, μπισκότα και φρυγανιές έως 16%.
Ζωοτροφές έως 15%.
Ελαιόλαδο έως 14%
Ρύζι 13%.
«Μαύρες» εκτιμήσεις για το 2023 από τον Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος
Την ίδια ώρα, απαισιοδοξία, ανασφάλεια, περαιτέρω αυξήσεις στις τιμές προϊόντων και ελλείψεις στην αγορά «βλέπουν» οι συμμετέχοντες στην έρευνα της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος (ΚΕΕΕ). Τα αποτελέσματα αποτυπώνουν το εξαιρετικά αρνητικό κλίμα που υπάρχει σε όλο το επιχειρείν.
Τα στοιχεία που προκύπτουν από τη σχετική έρευνα, είναι αποκαλυπτικά των δυσκολιών που αντιμετωπίζει το τελευταίο διάστημα η πλειονότητα των επιχειρήσεων και που προμηνύουν – αν δεν υπάρξουν έγκαιρα κάποια στοχευμένα μέτρα από την κυβέρνηση – ένα «μαύρο» 2023.
Ενδεικτικά:
Το 54% των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα προβλέπει δυσμενέστερη κατάσταση το επόμενο εξάμηνο, με αύξηση επισφαλειών και πτωχεύσεων, Το 56% βλέπει επιδείνωση της οικονομίας της χώρας, Το 49% εκτιμά εντονότερη τάση αύξησης τιμών σε προϊόντα. Και οι καταναλωτές όμως προβλέπουν ότι θα συνεχιστούν οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν. Ειδικότερα: Το 62% των συμμετεχόντων δηλώνει ότι η οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους επιδεινώθηκε το τελευταίο εξάμηνο Το 84% δηλώνει ότι ένα από τα τρία σοβαρότερα προβλήματα της χώρας είναι η ακρίβεια Το 70% έχει περιορίσει δαπάνες ένδυσης, υπόδησης, ψυχαγωγίας και ταξιδιών Το 52% έχει μειώσει τις αγορές βασικών καταναλωτικών αγαθών, όπως πχ τα τρόφιμα.
Δείτε την έρευνα:
Νews ieidiseis και ειδήσεις για την Οικονομία Read More