Η «στροφή» των εξαγωγών αργού πετρελαίου από τη Ρωσία στην Ασία ενισχύεται ραγδαία, με ποσότητες – ρεκόρ να κατευθύνονται προς τα λιμάνια της περιοχής. Η ανάγκη γι’ αυτή την αλλαγή πλεύσης γίνεται εντονότερη καθώς παραμένει η απαγόρευση των θαλάσσιων εισαγωγών στην Ευρώπη, η οποία ήταν προηγουμένως η βασική εξαγωγική αγορά της Μόσχας.
Τα 2/3 του αργού πετρελαίου που φορτώνεται σε δεξαμενόπλοια στα ρωσικά λιμάνια κατευθύνονται πλέον προς την Ασία, με την Κίνα και την Ινδία να αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του εμπορίου, με μικρές ποσότητες να κατευθύνονται σε μέρη όπως η Σρι Λάνκα και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, σύμφωνα με ανάλυση του Bloomberg.
Την ίδια στιγμή οι κυρώσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίες σύμφωνα με την Ουρσουλα Φον ντερ Λάιεν θα σταματήσουν σχεδόν όλες τις θαλάσσιες παραδόσεις αργού πετρελαίου από τη Ρωσία προς τα μέλη του μπλοκ, θα τεθούν σε ισχύ σε μόλις τρεις εβδομάδες (5/12). Έτσι θα απαγορευτεί καθολικά στα ευρωπαϊκά δεξαμενόπλοια να μεταφέρουν ρωσικό αργό όπως και να παρέχονται ασφαλιστικές, μεσιτικές και χρηματοοικονομικές υπηρεσίες. Θα υπάρξουν, ωστόσο, εξαιρέσεις για πλοία που μεταφέρουν φορτία που αγοράστηκαν σε τιμή κάτω από το ανώτατο όριο που δεν έχει ακόμη συμφωνηθεί.
Ωστόσο, ο όγκος του ρωσικού πετρελαίου που κατευθύνεται προς την Κίνα, την Ινδία και την Τουρκία, τις τρεις χώρες που έχουν αναδειχθεί στους μεγαλύτερους αγοραστές ρωσικών προμηθειών, αυξήθηκε σε 2,4 εκατομμύρια βαρέλια την μέρα, ενώ μεγάλη μεγάλο άλμα έχει πραγματοποιηθεί και στις προμήθειες που καταλήγουν στο Πορτ Σαΐντ και τη Διώρυγα του Σουέζ.
Σημειώνεται ότι τα δεξαμενόπλοια που φορτώνουν στα λιμάνια Πρίμορσκ και Ουστ Λούγκα της Βαλτικής δεν θα φτάσουν σε τερματικούς σταθμούς εκφόρτωσης στην Κίνα ή την Ινδία πριν τεθεί σε ισχύ η απαγόρευση της ΕΕ για την παροχή ασφαλιστικών και άλλων υπηρεσιών. Οποιοδήποτε φορτίο αγοράζεται σε τιμή πάνω από το ανώτατο όριο που δεν έχει ακόμη συμφωνηθεί θα χάσει την κάλυψη στις 5 Δεκεμβρίου.
Οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο έχουν εισαγάγει απαλλαγές από τους κανόνες τους, εξαιρώντας τα φορτία που έχουν αγοραστεί πριν από αυτή την ημερομηνία, εφόσον έχουν παραδοθεί έως τις 19 Ιανουαρίου. Αναμένεται ότι και η ΕΕ θα ακολουθήσει το παράδειγμά τους.
Οι θαλάσσιες διαδρομές
Οι αποστολές της Ρωσίας από τα λιμάνια του Ειρηνικού χρειάζονται μόνο λίγες ημέρες για να φτάσουν στους κινεζικούς τερματικούς σταθμούς εισαγωγής και το ταξίδι από τη Μαύρη Θάλασσα στην Τουρκία είναι εξίσου σύντομο. Αντίθετα, οι παραδόσεις στην Ινδία από όλους τους εξαγωγικούς τερματικούς σταθμούς της Ρωσίας διαρκούν αρκετές εβδομάδες, θέτοντάς τους σε μεγαλύτερο κίνδυνο να υποστούν κυρώσεις πριν φτάσουν.
Ένα φορτίο αργού πετρελαίου από το λιμάνι του Μουρμάνσκ της Αρκτικής, με προορισμό την Κίνα μέσω της Βόρειας Θαλάσσιας Διαδρομής κατά μήκος της αρκτικής ακτής της Ρωσίας, κατευθύνεται τώρα κατά μήκος των ακτών του Ειρηνικού της Ρωσίας και αναμένεται να φτάσει στο λιμάνι του Rizhao την Παρασκευή.
Σε μέση βάση τεσσάρων εβδομάδων, οι συνολικές θαλάσσιες εξαγωγές απώλεσαν το μεγαλύτερο μέρος του κέρδους της προηγούμενης εβδομάδας στα 3,12 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα κατά μέσο όρο. Οι ροές παρέμειναν πάνω από τα 3 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα για πέμπτη εβδομάδα. Οι αποστολές ήταν χαμηλότερες σε όλες τις περιοχές εκτός από την Ασία.
Όλα τα στοιχεία δεν περιλαμβάνουν φορτία που προσδιορίζονται ως κατηγορίας KEBCO του Καζακστάν. Πρόκειται για αποστολές της KazTransoil JSC που διέρχονται από τη Ρωσία για εξαγωγή μέσω των Ust-Luga και Novorossiysk.
Τα βαρέλια του Καζακστάν αναμειγνύονται με αργό ρωσικής προέλευσης για να δημιουργήσουν ομοιόμορφο βαθμό εξαγωγής. Μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, το Καζακστάν μετονομάζει τα φορτία του για να τα διακρίνει αυτά που αποστέλλονται από ρωσικές εταιρείες. Το αργό transit εξαιρείται συγκεκριμένα από τις κυρώσεις της ΕΕ.
Νews ieidiseis και ειδήσεις για την Οικονομία Read More