Το Generation Next, το εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης Ψηφιακών Δεξιοτήτων του Ιδρύματος Vodafone, αποδεικνύει στην πράξη ότι η τεχνολογία και η επιστήμη μπορούν να δώσουν λύσεις σε πραγματικά προβλήματα. Το πρόγραμμα, που εξοπλίζει τη νέα γενιά με δεξιότητες του μέλλοντος, ενισχύοντας την καινοτομία, την εξωστρέφεια και τη συνεργασία, μετρά ήδη πάνω από 135.600 ωφελούμενους, ενώ έχουν παρουσιαστεί 962 καινοτόμα projects.
Στον φετινό διαγωνισμό, οι μαθητές/τριες Γυμνασίων και Λυκείων που συμμετείχαν, παρουσίασαν τις προτάσεις τους όχι μόνο ως ενεργοί πολίτες της Ελλάδας, αλλά και ως μέλη μιας μεγάλης ευρωπαϊκής κοινότητας, αναδεικνύοντας τη δυναμική του STEM στην ανάπτυξη καινοτόμων λύσεων. Μέσω της πρωτοβουλίας Skills Upload Jr Challenge του Ιδρύματος Vodafone, μέρος της οποίας είναι το Generation Next, ο διαγωνισμός άνοιξε για πρώτη φορά την πόρτα του σε εννέα ευρωπαϊκές χώρες (Ελλάδα, Γερμανία, Αλβανία, Ισπανία, Ολλανδία, Ιταλία, Πορτογαλία, Ρουμανία και Τουρκία), κινητοποιώντας ομάδες μαθητών/τριών να αναπτύξουν τις ψηφιακές τους δεξιότητες μέσα από μια εκπαιδευτική εμπειρία STEM και να αξιοποιήσουν με φαντασία τα πιο προηγμένα τεχνολογικά εργαλεία.
Τα έξυπνα γυαλιά «A-Eye»
Οι μαθητικές καινοτομίες που «γέννησε» ο 8ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Generation Next του Ιδρύματος Vodafone αποδεικνύουν ότι η τεχνολογία μπορεί να αποτελέσει καταλύτη για μια πιο συμπεριληπτική κοινωνία. Η ομάδα A-Eye, αποτελούμενη από τους Άγγελο-Ευτύχιο Κεφαλά (Α’ Γυμνασίου), Γεώργιο-Ιάκωβο Κεφαλά (Β’ Γυμνασίου), Ελένη-Ηλιάνα Σπανού (Β’ Γυμνασίου) και Στέφανο Τσαγκαράκη (Β’ Γυμνασίου) από το 1ο Γυμνάσιο Λέρου “Μπελλένειο” με την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού τους Χαράλαμπου Μυλωνά, κατέκτησε την πρώτη θέση με ένα έργο που συνδυάζει τεχνολογία αιχμής και κοινωνική ευαισθησία: τα έξυπνα γυαλιά «A-Eye»
Πρόκειται για μια πρωτοποριακή λύση που αξιοποιεί την Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) για να ενισχύσει την αυτονομία ατόμων με προβλήματα όρασης, βελτιώνοντας την καθημερινότητά τους. Από την αναγνώριση αντικειμένων και την πλοήγηση στον χώρο μέχρι τη λεκτική περιγραφή του περιβάλλοντος, τα γυαλιά αυτά μπορούν να αποτελέσουν ένα πολύτιμο εργαλείο για την ενίσχυση της προσβασιμότητας.
Η σημασία του έργου αυτού ξεπερνά τα όρια μιας μαθητικής διάκρισης. Δείχνει πώς η νέα γενιά, με φαντασία, τεχνογνωσία και ευαισθησία, μπορεί να αναπτύξει λύσεις που κάνουν τη διαφορά στη ζωή χιλιάδων ανθρώπων. Επιπλέον, η επιτυχία της ομάδας από τη Λέρο αποδεικνύει ότι η καινοτομία μπορεί να ανθίσει παντού – ακόμη και σε μικρότερα νησιά και απομακρυσμένες περιοχές της Ελλάδας.
Μαζί με το πρώτη θέση η ομάδα κέρδισε και ένα ταξίδι στο Βουκουρέστι όπου θα παρουσιάσει την ιδέα της σε ευρωπαϊκό κοινό. Το ταξίδι αυτό αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία να αναδείξει η ομάδα το έργο της, να εμπνεύσει κι άλλους νέους δημιουργούς και να συμβάλει σε έναν παγκόσμιο διάλογο για την τεχνολογία και την προσβασιμότητα. Είναι ένα παράδειγμα του πώς η καινοτομία μπορεί να γίνει γέφυρα προς μια πιο δίκαιη και συμπεριληπτική κοινωνία.
ROBOSEK: Ένα πρωτοποριακό σύστημα αποθήκευσης ενέργειας
Η ομάδα της ROBOSEK, από το 3ο Ε.Κ. Ανατολικής Αττικής (Ραφήνας), αποτελούμενη από τους Δημήτρη Κοτσώνη (Γ’ Λυκείου), Βασίλη Πορφύρη (Β’ Λυκείου) και Βασίλη Γκέλμπεση (Β’ Λυκείου), με την καθοδήγηση του καθηγητή τους, Αριστείδη Παλιούρα, εμπνεύστηκαν και δημιούργησαν ένα σύστημα αποθήκευσης ενέργειας που αξιοποιεί την τεχνολογία της αντλησιοταμίευσης.
Το σύστημα που σχεδίασαν οι μαθητές βασίζεται στη μετατροπή της περίσσειας ενέργειας από ΑΠΕ σε δυναμική ενέργεια μέσω του νερού. Πρακτικά, με τη λύση των μαθητών, όταν υπάρχει πλεονάζουσα ηλεκτρική ενέργεια, το σύστημα χρησιμοποιεί την ισχύ αυτή για να αντλήσει νερό από μια χαμηλότερη δεξαμενή σε μια ανώτερη. Στη συνέχεια, όταν η ζήτηση αυξάνεται, το νερό αφήνεται να ρέει πίσω, παράγοντας ηλεκτρική ενέργεια μέσω υδροηλεκτρικών γεννητριών.
Η ομάδα ROBOSEK δημιούργησε ένα βιώσιμο μοντέλο αποθήκευσης ενέργειας που μπορεί να εφαρμοστεί σε πόλεις που θέλουν να αξιοποιήσουν στο έπακρο τις ΑΠΕ, κερδίζοντας την δεύτερη θέση στον διαγωνισμό και έπαθλο Drones προηγμένης τεχνολογίας.
LIFOR: Συνδυάζοντας VR και φύση
Στην τρίτη θέση βρέθηκε η ομάδα LIFOR από τον Όμιλο Μικροί Χάκερ του τμήματος Γυμνασίου του Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου Φλώρινας. Η ομάδα αποτελούμενη από τους Ορφέα Αλεξιάδη (Γ’ Γυμνασίου), Παύλο Λούγκα (Γ’ Γυμνασίου), Αναστάσιο Ηλιάδη (Γ’ Γυμνασίου), ανέπτυξε με τη βοήθεια του καθηγητή τους Γιάννη Αρβανιτάκη, την εφαρμογή «The Bear Project», μια εκπαιδευτική λύση βασισμένη στην Εικονική Πραγματικότητα (VR), που προσφέρει ενημέρωση και διαδραστική περιήγηση στον βιότοπο της καφέ αρκούδας.
Το έργο είναι ιδιαίτερα σημαντικό καθώς συνδυάζει την τεχνολογία με την περιβαλλοντική συνείδηση, δίνοντας τη δυνατότητα σε μαθητές και κοινό να γνωρίσουν από κοντά τη ζωή της καφέ αρκούδας χωρίς να διαταράσσουν το φυσικό της περιβάλλον. Με τη δύναμη της VR, οι χρήστες μπορούν να «ταξιδέψουν» στον βιότοπό της, να παρατηρήσουν τη συμπεριφορά της και να κατανοήσουν τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει λόγω της κλιματικής αλλαγής και της ανθρώπινης δραστηριότητας. Οι μαθητές της LIFOR θα λάβουν ως έπαθλο Action Cameras για να καταγράφουν τις εμπειρίες τους στη φύση.
Μάθετε περισσότερα για το πρόγραμμα Generation Next και τους φετινούς νικητές εδώ: Generation Next | Vodafone
To άρθρο Generation Next: Μαθητές δημιουργούν λύσεις για έναν καλύτερο κόσμο δημοσιεύτηκε στο NewsIT .
Ελλάδα – NewsIT Read More