Ομιλία του Υπουργού Οικονομικών κ. Χρήστου Σταϊκούρα σε ημερίδα για την Εθνική Άμυνα, με θέμα: «Η Οικονομία και η Εφαρμοσμένη Πολιτική, Παράγοντες Προώθησης της Ισχύος της Εθνικής Άμυνας»
Εκλεκτές και Εκλεκτοί Προσκεκλημένοι,
Κυρίες και Κύριοι,
Εισαγωγικά, θέλω να συγχαρώ την «Πρωτοβουλία Πολιτών της Λαμίας» για την πραγματοποίηση της σημερινής ημερίδας, με το εξαιρετικά σημαντικό θέμα «Παράγοντες προώθησης της ισχύος της Εθνικής Άμυνας», και να την ευχαριστήσω για την πρόσκληση που μου απηύθυνε.
Οι υψηλού επιπέδου προσκεκλημένοι ομιλητές, η τιμή που θα αποδώσουμε στον εκλεκτό Στρατηγό, Επίτιμο Αρχηγό ΓΕΕΘΑ Δημήτριο Γράψα, και η μαζική συμμετοχή των πολιτών, δείχνουν ότι η κοινωνία των πολιτών – στη Λαμία – έχει αξίες, είναι ενεργός, αναλαμβάνει σημαντικές πρωτοβουλίες και δράσεις.
Διαδέχομαι στο βήμα, με τη δέουσα αναγνώριση και τιμή, τον εκλεκτό Σύμβουλο της Κυβέρνησης, Επίτιμο Αρχηγό του Στρατού και πρώην Υφυπουργό Εθνικής Άμυνας κ. Αλκιβιάδη Στεφανή, και τα εκλεκτά στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων.
Κυρίες και Κύριοι,
Η πατρίδα μας, τα τελευταία χρόνια, λειτουργεί σε ένα ρευστό και αβέβαιο περιβάλλον.
Βρίσκεται αντιμέτωπη με πολλές, πρωτόγνωρες, εξωγενούς προέλευσης προκλήσεις.
Προκλήσεις που προκάλεσε η μεταναστευτική κρίση, με αυξημένη – κατά διαστήματα ένταση – στη στενή και ευρύτερη περιοχή, αλλά και η υγειονομική, η ενεργειακή και η πληθωριστική κρίση.
Κρίσεις, οι οποίες είναι κοινές για όλη την Ευρώπη και, ως επί το πλείστον, ξεπερνούν τα όρια της ηπείρου μας.
Αλλά και προκλήσεις στο γεωπολιτικό πεδίο, που έχει προκαλέσει η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, και οι οποίες έχουν ευρύτερες επιπτώσεις.
Σε αυτό το περιβάλλον υψηλού κινδύνου, η συνολική ισχύς της χώρας πρέπει να είναι – και είναι – στόχος υψηλής προτεραιότητας.
Σημειώνω ότι η Ελλάδα, διαχρονικά, είναι χώρα με σημαντική συνολική ισχύ.
Βεβαίως, υπήρχαν και υπάρχουν δυνητικά περιθώρια για να προσεγγίσουμε το άριστο όριο.
Σήμερα, από τους εκλεκτούς προσκεκλημένους ομιλητές, ακούσαμε παράγοντες που δύνανται να προωθήσουν τη συνολική ισχύ της Εθνικής Άμυνας.
Εθνική Άμυνα, που αποτελεί αμιγώς δημόσιο αγαθό. Που σημαίνει πως το όφελος που λαμβάνει ένα άτομο από τη χρήση του, δεν περιορίζει καθόλου το όφελος που μπορεί να λάβει το κάθε άλλο άτομο.
Τα «κανάλια» επίδρασης και αλληλεπίδρασης, μεταξύ τους, είναι άλλα απλά και άλλα πιο σύνθετα.
Αρκετές από τις μεταξύ τους σχέσεις, είναι πολυσχιδείς.
Στην τοποθέτησή μου θα περιοριστώ στον ρόλο της οικονομίας και της εφαρμοσμένης πολιτικής.
Κυρίες και Κύριοι,
Είναι βέβαιο ότι μια παραγωγική, εξωστρεφής και ανταγωνιστική οικονομία είναι ανθεκτική και ισχυρή οικονομία.
Η ισχυρή οικονομία, από μόνη της, αποτελεί συνιστώσα της συνολικής ισχύος της χώρας.
Εφόσον ο πλούτος που παράγεται είναι συνεχώς αυξανόμενος, δύναται να χρηματοδοτεί, με καλό μερίδιο του Προϋπολογισμού, άμεσα την Εθνική Άμυνα, και την κάλυψη των αναγκών της σε εξοπλισμούς και ανθρώπινο δυναμικό.
Και έμμεσα άλλους τομείς, όπως η εκπαίδευση – κατάρτιση – δια βίου μάθηση, η έρευνα – καινοτομία – τεχνολογία, η υγεία, η αμυντική βιομηχανία, η διπλωματία, που συμβάλλουν στην προώθηση της συνολικής ισχύος.
Οι κατάλληλες εφαρμοσμένες πολιτικές δύνανται να βελτιστοποιούν – συνεχώς – αυτές τις επιδράσεις.
Είναι, ωστόσο, γεγονός ότι οι εφαρμοσμένες πολιτικές πρέπει να τηρούν εναλλακτικά τις εξής αρχές:
1ον. Με δεδομένους πόρους να επιτυγχάνεται η μέγιστη ισχύς, ή
2ον. Η δεδομένη ισχύς να επιτυγχάνεται με τους ελάχιστους πόρους.
Παράλληλα, οφείλουμε να συνειδητοποιήσουμε ότι και η ισχύς της εθνικής άμυνας, που αποτελεί δημόσιο αγαθό, έχει θετική επίδραση στη λειτουργία και την ανάπτυξη της οικονομίας, αφού διασφαλίζει περιβάλλον ασφάλειας στα υποκείμενα της εθνικής μας οικονομίας, τις επιχειρήσεις, τα νοικοκυριά και το κράτος.
Φίλες και Φίλοι,
Η Κυβέρνηση, από την αρχή της θητείας της, έθεσε – με καθαρότητα – τον στόχο της προώθησης της ισχύος της Εθνικής Άμυνας, σε υψηλή προτεραιότητα.
Οι εξελίξεις στη «γειτονιά» μας αλλά και ευρύτερα, επιβεβαιώνουν την ορθότητα της επιλογής μας.
Φυσικά, πρέπει να εργαζόμαστε συνεχώς και συνεκτικά προς την κατεύθυνση αυτή, με μεθοδικότητα και αποτελεσματικότητα.
Σχεδιάζουμε και εφαρμόζουμε πολιτικές που εμπεδώνουν τον ΠΑΤΡΙΩΤΙΣΜΟ ΤΗΣ ΕΥΘΥΝΗΣ και θωρακίζουν την άμυνα, την οικονομία και συνολικά την πατρίδα.
Η ιστορία μάς διδάσκει ότι, διαχρονικά, ο αναθεωρητισμός αποτελεί απειλή και κίνδυνο για την ειρήνη, την ασφάλεια και την ευημερία.
Τούτο αφορά ειδικότερα την Ελλάδα, καθώς απορρέει από τις εντεινόμενες τάσεις αναθεωρητισμού του εξ ανατολών γείτονα.
Σε αυτές τις πολύπλοκες και ταραχώδεις γεωπολιτικές συνθήκες απαντούμε συνετά, αποφασιστικά και δυναμικά.
Ενεργούμε με αυτοπεποίθηση.
Αναβαθμίζουμε συνολικά τη θέση, το κύρος, την παρουσία μας στη διεθνή σκηνή.
Θωρακίζουμε αποτρεπτικά και ισχυροποιούμε – ολόπλευρα – την Ελλάδα.
Ενδυναμώνουμε την οικονομία της χώρας και τη διπλωματία της πατρίδας.
Δημιουργούμε στρατηγικά και οικονομικά αποθέματα, για ένα μέλλον που προδιαγράφεται αβέβαιο.
Και όλα αυτά θέλουμε να τα δομούμε σε μια σταθερή βάση εθνικής ενότητας, κοινωνικής και πολιτικής συνεννόησης.
Να κρατούμε την ισχύ της Εθνικής Άμυνας έξω από τους πολιτικούς ανταγωνισμούς.
Φίλες και Φίλοι,
Θα μου επιτρέψετε να διατρέξω εφαρμοσμένες πολιτικές και βασικά πεπραγμένα της τελευταίας περιόδου.
Για την επίτευξη του εθνικού στόχου, αναλάβαμε πολυ-επίπεδες πρωτοβουλίες και δράσεις.
Ειδικότερα, τα τέσσερα τελευταία χρόνια:
1ον. Η Κυβέρνηση ενίσχυσε και ενισχύει, δραστικά, την Εθνική Άμυνα.
Ανταποκριθήκαμε, άμεσα και ουσιαστικά, στις αυξημένες ανάγκες και προκλήσεις που δημιούργησαν, την τελευταία διετία, οι γεωπολιτικές κρίσεις.
Υπηρετήσαμε, με συνέπεια, την περαιτέρω ενδυνάμωση της αμυντικής θωράκισης και της αποτρεπτικής ισχύος της χώρας, αυξάνοντας – κατά πολύ – τις δαπάνες του Προϋπολογισμού για αγορές νέων, εξελιγμένων οπλικών συστημάτων, φθάνοντας τα 5,9 δισ. ευρώ τη διετία 2021-2022.
Ενδυνάμωση που επετεύχθη, από την αρχή της θητείας μας, με την αύξηση των σχετικών πόρων, χάρη στην εφαρμογή μιας υπεύθυνης, συνετής και διορατικής οικονομικής πολιτικής.
Ειδικότερα, οι πληρωμές για αγορές οπλικών συστημάτων αυξήθηκαν από 518 εκατ. ευρώ το 2020, περίπου στα 2,5 δισ. ευρώ το 2021 και στα 3,4 δισ. ευρώ το 2022, ενώ εκτιμώνται στα 2,4 δισ. ευρώ για το 2023.
Οι φυσικές παραλαβές αναμένεται να αυξηθούν από τα 500 εκατ. ευρώ ετησίως κατά τα προηγούμενα χρόνια, συνολικά στα 11,5 δισ. ευρώ από το 2022 έως το 2028.
Παράλληλα, η Κυβέρνηση έχει – επανειλημμένα – τονίσει ότι τα σύνορα της Ελλάδας είναι και σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, γι’ αυτό θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα ώστε οι αυξημένες αμυντικές δαπάνες που συνεπάγεται η φύλαξή τους, να μην προσμετρώνται, τουλάχιστον κατά ένα μέρος, στον υπολογισμό του δημοσιονομικού ελλείμματος.
2ον. Η Κυβέρνηση θωράκισε και θωρακίζει σημαντικά τις διεθνείς συμμαχίες της χώρας.
Με κορυφαίες τις ισχυρές συμφωνίες με τις ΗΠΑ, τη Γαλλία, αλλά και με άλλα κράτη, όπως το Ισραήλ.
Η Ελλάδα συμμετέχει σε σχήματα πολυμερούς συνεργασίας, και είναι έτοιμη να αντιμετωπίσει οποιαδήποτε πρόκληση και απειλή.
3ον. Η Κυβέρνηση αναβάθμισε και αναβαθμίζει – ουσιαστικά – το γεωπολιτικό αποτύπωμα της πατρίδας.
Με την επέκταση των χωρικών μας υδάτων στα 12 μίλια στο Ιόνιο Πέλαγος, με τις συμφωνίες για τις θαλάσσιες ζώνες με την Αίγυπτο, την Ιταλία, την Αλβανία.
Αλλά και με ενεργειακές και οικονομικές συμφωνίες, σε πολλά επίπεδα.
4ον. Η Κυβέρνηση αξιοποιεί, με τον βέλτιστο δυνατό τρόπο, τα περιουσιακά στοιχεία και τις παραγωγικές δυνάμεις που διαθέτει η πατρίδα μας στην αμυντική βιομηχανία.
Η Ελλάδα, επί αρκετά χρόνια, διέθετε δημόσιες δομές που αντιμετώπιζαν πολλαπλά προβλήματα, ήταν ζημιογόνες για τον Προϋπολογισμό και εισέφεραν πολύ λιγότερα – συγκριτικά με τις δυνατότητές τους – στην ισχυροποίηση της χώρας.
Η Κυβέρνηση, από την πρώτη στιγμή, εργάστηκε συστηματικά και επίπονα, ώστε να αναστρέψει την κατάσταση αυτή και, μέσα στα 4 χρόνια της θητείας της, κατάφερε να παρουσιάσει σημαντικά επιτεύγματα.
Συνοπτικά, θα σταθώ στα εξής:
- ΕΛΒΟ: Η επιχείρηση, που διαθέτει μακρά ιστορία στον τομέα της κατασκευής οχημάτων, τελούσε σε ειδική εκκαθάριση από το 2014 έως τα τέλη του 2020, οπότε, ύστερα από επιτυχή διαγωνιστική διαδικασία, υπεγράφη, τον Φεβρουάριο του 2021 – μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, εκπροσωπούμενου από τον Υπουργό Οικονομικών, και του πλειοδότη του διαγωνισμού – η σύμβαση μεταβίβασης της ΕΛΒΟ στους νέους μετόχους.
Ολοκληρώθηκε, έτσι, επιτυχώς μία μακρά και δύσκολη διαδικασία, που επιτρέπει στην εταιρεία να αποτελέσει πυλώνα ανάπτυξης για τη Βόρεια Ελλάδα, αλλά και συνολικά για την εθνική οικονομία, καθώς και πόλο στήριξης της τοπικής κοινωνίας, με τη δημιουργία θέσεων εργασίας.
- Ναυπηγεία Σκαραμαγκά: Ύστερα από πολλά χρόνια συσσώρευσης προβλημάτων και χρεών, και αφού η προηγούμενη Κυβέρνηση απλώς έθεσε την επιχείρηση σε ειδική διαχείριση, χωρίς περαιτέρω πρωτοβουλίες, η σημερινή Κυβέρνηση ανέστρεψε την αβέβαιη πορεία των μεγαλύτερων ναυπηγείων της χώρας, με καταλυτικές και ουσιαστικές παρεμβάσεις.
Η εξέλιξη αυτή επισφραγίστηκε με την επιτυχή ολοκλήρωση των σχετικών διαγωνιστικών διαδικασιών, τον Ιούλιο του 2021.
Πλέον, επίκειται η μεταβίβαση των περιουσιακών στοιχείων στον νέο επενδυτή, γεγονός που ανοίγει νέες προοπτικές δυναμικής ανάπτυξης για την ιστορική εταιρεία.
Αποδείξαμε έτσι, έμπρακτα, ότι πράξαμε το βέλτιστο δυνατόν για την επίλυση των εκκρεμοτήτων, ώστε τα μεγαλύτερα ναυπηγεία της χώρας να επανεκκινήσουν την παραγωγική λειτουργία τους και να συμβάλουν, σημαντικά, στην αναπτυξιακή πορεία της χώρας, προς όφελος της Εθνικής Άμυνας.
- ΕΑΣ: Η εταιρεία παρελήφθη το 2019 με μηδαμινά ταμειακά διαθέσιμα, που δεν της επέτρεπαν να καταβάλει ούτε τους μισθούς των εργαζομένων, εν μέσω άλλων ζητημάτων κακοδιαχείρισης και αδυναμιών εσωτερικής λειτουργίας.
Από την πρώτη στιγμή, αναλάβαμε συγκεκριμένες πρωτοβουλίες για την ενίσχυση της ορθής λειτουργίας και της παραγωγικής δραστηριότητας της εταιρείας.
Ορίστηκε νέα διοίκηση, προχωρήσαμε σε ορισμό εσωτερικού ελεγκτή, ενώ παράλληλα, για να διατηρηθεί η εταιρεία σε παραγωγική λειτουργία και να αυξηθεί ο κύκλος εργασιών της, το Ελληνικό Δημόσιο, μέσω του Υπουργείου Οικονομικών που αποτελεί τον βασικό μέτοχο, στηρίζει την εταιρεία εμπράκτως, καταβάλλοντας σημαντικά ποσά μέσα από αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου.
Περαιτέρω, το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας έχει δρομολογήσει διαδικασίες για την υλοποίηση παραγγελιών από την εταιρεία, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία λειτουργικής αναδιάρθρωσής της στο πλαίσιο της μετεγκατάστασης παραγωγικών δραστηριοτήτων της.
Παράλληλα δρομολογείται η εκπόνηση επιχειρηματικού σχεδίου για την επιλογή στρατηγικών αναδιάρθρωσης και ανάπτυξης που δύνανται να θέσουν την εταιρεία σε νέα αναπτυξιακή τροχιά και ρόλο.
- ΕΑΒ: Τον Ιούλιο του 2019, η Κυβέρνηση παρέλαβε την ΕΑΒ με ταμειακά ελλείμματα, σχεδόν μηδενική ρευστότητα, οργανωτικές δυσλειτουργίες, επιχειρησιακές αγκυλώσεις και αδιαφανή, τουλάχιστον, πεδία.
Στα προβλήματα αυτά αντέδρασε άμεσα και αποφασιστικά, λαμβάνοντας πλέγμα πρωτοβουλιών και μέτρων σε τρία επίπεδα:
- Στο επίπεδο της λειτουργικής αναβάθμισής της, επιλύθηκαν χρονίζουσες αγκυλώσεις, αντιμετωπίστηκαν φορολογικές και τελωνειακές εκκρεμότητες, και ενισχύθηκε – κεφαλαιακά – η εταιρεία.
- Στο επίπεδο της ενδυνάμωσής της με εξειδικευμένο προσωπικό, θεσπίστηκε μια κατ’ εξαίρεση, αντικειμενική και ταχεία διαδικασία προσλήψεων προσωπικού ορισμένου χρόνου, παρασχέθηκε η δυνατότητα χρονικής παράτασης των ορίων των συμβάσεων εργασίας ορισμένου χρόνου μέχρι τη λήξη του εκάστοτε προγράμματος, απαγορεύτηκε η «αιμορραγία» του προσωπικού μέσω της κινητικότητας, και πλέον δρομολογείται – σε συνεργασία με το Υπουργείο Εσωτερικών – η σταδιακή μονιμοποίηση των ικανών πενταετούς θητείας στελεχών, μετά από αξιολόγηση, προκειμένου να παγιωθεί η θέση τους στην εταιρεία και να αξιοποιηθεί πλήρως η επένδυση της ΕΑΒ στην εκπαίδευση και εξέλιξή τους.
- Στο επίπεδο της αποκατάστασης του αισθήματος δικαίου και της διασφάλισης της εργασιακής ειρήνης, αναγνωρίζοντας την ιδιαιτερότητα της εργασιακής πραγματικότητας στην εταιρεία, θεσπίστηκε επίδομα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας, παρασχέθηκε η δυνατότητα κατ’ εξαίρεση αυξημένων αμοιβών υπερωριακής εργασίας, επιφυλάχθηκε στους εργαζομένους ειδική μεταχείριση ως προς παροχές ιδιωτικής ασφάλισης, εγκρίθηκαν δύο συναπτές – γενναιόδωρες σε μη μισθολογικές παροχές – συλλογικές συμβάσεις εργασίας, και νομοθετήθηκε η χορήγηση χρηματικού κινήτρου ενίσχυσης της παραγωγικότητας (bonus) στους εργαζομένους, υπό όρους και προϋποθέσεις.
Σήμερα, η ΕΑΒ, με την αρωγή των Υπουργείων Οικονομικών, Ανάπτυξης & Επενδύσεων και Εθνικής Άμυνας, συνεχίζει και εντείνει τις ενέργειες λειτουργικής και επιχειρησιακής αναδιάρθρωσης και εταιρικού μετασχηματισμού της και βελτιώνει δραστικά τα οικονομικά μεγέθη της, έχοντας ήδη – από το 2021 – θέσει τις βάσεις επαναφοράς της σε προοπτικά αυξανόμενη κερδοφορία, μετά από 6 χρόνια ζημιογόνων χρήσεων.
Ταυτόχρονα, με τη συνδρομή του κύριου μετόχου της, του Υπουργείου Οικονομικών, έχει ξεκινήσει δυναμική συνεργασία με ελληνικά πανεπιστήμια, για τον σχεδιασμό και τη βιομηχανική παραγωγή δύο συστημάτων μη επανδρωμένων αεροχημάτων (drones) για πολλαπλές χρήσεις.
Το Υπουργείο Οικονομικών, ως κύριος μέτοχος της ΕΑΒ, χρηματοδοτεί τα προγράμματα, που αναμένεται να αποφέρουν πολλαπλά οφέλη στους εμπλεκόμενους φορείς, στην ελληνική οικονομία και συνολικά στη χώρα.
Κυρίες και Κύριοι,
Η Ελλάδα, συνεπώς, ήταν πάντα ισχυρή και την κάνουμε ακόμη πιο ισχυρή.
Πιο ισχυρή γεωπολιτικά, οικονομικά, κοινωνικά.
Αποτελεί πυλώνα ειρήνης και σταθερότητας στην Ανατολική Μεσόγειο και στην ευρύτερη περιοχή της Ευρώπης.
Σε αυτόν τον δρόμο οφείλουμε να βαδίζουμε, τιμώντας τη βαριά κληρονομιά που μας άφησαν οι προηγούμενες γενιές, ώστε με αγάπη για την πατρίδα, σύνθεση δυνάμεων, σύνεση, ρεαλισμό και σκληρή δουλειά, να συνεχίσουμε να καθιστούμε την Ελλάδα χώρα ακόμα πιο ισχυρή και ευημερούσα.
Και, τελικά, ένα καλό παράδειγμα στην ευρωπαϊκή και την παγκόσμια σκηνή.
Οι πολίτες έχουν κάθε λόγο να αισθάνονται ασφαλείς.
Κυρίες και Κύριοι,
Κλείνοντας, με αίσθημα χρέους συμμετέχω στην απόδοση τιμής στον Στρατηγό και Επίτιμο Αρχηγό ΓΕΕΘΑ, συμπατριώτη μας, Δημήτριο Γράψα.
Τον τιμώ, διότι επιτέλεσε τα καθήκοντά του στις Ένοπλες Δυνάμεις με γνήσιο πατριωτισμό, ήθος, ακεραιότητα και αποτελεσματικότητα.
Υπήρξε και είναι καλό παράδειγμα.