Η Ιαπωνία έχει το μεγαλύτερο μέσο προσδόκιμο ζωής τόσο στους άντρες όσο και στις γυναίκες, σύμφωνα με σύγκριση των στοιχείων θνησιμότητας μεταξύ των G7 χωρών, που δημοσιεύθηκε πέρυσι τον Μάρτιο. Ωστόσο, το ποσοστό του πληθυσμού που πάσχει από ασθένειες όπως η νόσος Αλτσχάιμερ είναι από τα υψηλότερα στον κόσμο, στο 2,3%, ή περίπου 4,6 εκατομμύρια άτομα. Δύο στους τρεις Ιάπωνες που πάσχουν από άνοια ζουν στο σπίτι και τείνουν να απομονώνονται, γεγονός που επιδεινώνει την κατάσταση και τις επιπτώσεις της γνωστικής νόσου.
Το 2017, μετά από μια επίσκεψη σε γηροκομείο, ο τηλεοπτικός παραγωγός Σίρο Ογκούνι αποφάσισε να βρει έναν τρόπο να εντάξει άτομα που πάσχουν από άνοια, στην ευρύτερη κοινωνία. Έτσι γεννήθηκε η ιδέα ενός εφήμερου (pop up) εστιατορίου στο οποίο οι σερβιτόροι και οι σερβιτόρες πάσχουν από άνοια. Το «Εστιατόριο των λανθασμένων παραγγελιών» (“Restaurant of Mistaken Order), όπως ονομάζεται, προσλαμβάνει άτομα με άνοια, προκειμένου να ευαισθητοποιήσει την πελατεία του σχετικά με τη νόσο.
«Όπως και πολύ κόσμος, έτσι και η δική μου αντίληψη για την άνοια στην αρχή έτεινε να είναι αρνητική. Πίστευα πως αυτοί οι άνθρωποι ήταν ξεχασιάρηδες και πως περιπλανιόνταν άσκοπα. Αλλά στην πραγματικότητα, μπορούν να μαγειρέψουν, να καθαρίσουν, να πλύνουν τα ρούχα, να πάνε για ψώνια και να κάνουν και άλλα ‘φυσιολογικά’ πράγματα», εξηγεί ο ιδιοκτήτης του εστιατορίου.
(Japan gov)
Στο «Εστιατόριο των λανθασμένων παραγγελιών» συμβαίνουν αρκετά λάθη. Μια ηλικιωμένη γυναίκα δείχνει στους πελάτες ένα τραπέζι και στη συνέχεια κάθεται μαζί τους. Μια άλλη σερβίρει έναν ζεστό καφέ με καλαμάκι. Όλοι στο τραπέζι μπαίνουν στη διαδικασία να βοηθήσουν τους σερβιτόρους και όλοι αναφωνούν «τα καταφέραμε!» και σκάνε στα γέλια. Ωστόσο, «το εστιατόριο δεν έχει να κάνει με το αν οι παραγγελίες εκτελούνται λάθος ή όχι», σημειώνει ο Ογκούνι. «Το σημαντικό είναι η αλληλεπίδραση με τους ανθρώπους που πάσχουν από άνοια», τονίζει.
Ωστόσο υπάρχουν και εκείνοι που δεν συμφωνούν με την ιδέα του εστιατορίου και κατηγορούν τον Ογκούνι ότι αντιμετωπίζει την άνοια σαν κάτι αστείο και ότι ρεζιλεύει τους υπαλλήλους του. Όμως στην πραγματικότητα, όταν οι πελάτες βλέπουν τα χαμόγελα των σερβιτόρων και την περηφάνεια που νιώθουν για τη δουλειά τους, συχνά συγκινούνται μέχρι δακρύων. Από την άλλη οι σερβιτόροι λένε ότι αισθάνονται ακόμα ικανοί και ότι η δουλειά αυτή έχει βελτιώσει την αυτοπεποίθησή τους. Η αρνητική εικόνα της άνοιας έχει αντικατασταθεί από μια χαρούμενη και θετική εικόνα.
«Οι άνθρωποι είναι άνθρωποι. Η αλλαγή δεν θα έρθει από τους ανθρώπους που πάσχουν από άνοια, αλλά από την κοινωνία», τόνισε ο Ογκούνι. «Σχεδόν τα πάντα μπορούν να λυθούν με την καλλιέργεια της ανεκτικότητας», συμπλήρωσε.
«Θέλω να προωθήσω μια Ιαπωνία που καλλιεργεί ένα ζεστό, άνετο περιβάλλον, ώστε οι άνθρωποι να επιστρέφουν στο σπίτι τους με χαμόγελο», κατέληξε ο ιδιοκτήτης του μοναδικού εστιατορίου.
ΠΗΓΗ: Japan
www.ertnews.gr